Lastig om een collega aan te spreken op z’n gedrag? 5 tips

Lastige gesprekken zijn…tja, lastig. Dus spreken we een collega die altijd te laat komt, zijn afspraken niet nakomt of altijd roddelt, niet aan op zijn of haar gedrag. Niet alleen medewerkers onder elkaar durven elkaar niet aan te spreken, zelfs de managers doen het zo min mogelijk.

Maar liefst veertig procent van de Nederlandse managers zou eigenlijk een baas, de medewerkers of collega’s willen aanspreken op hun gedrag, maar doet dat niet. Daarnaast vindt zestig procent van de managers dat zijn collega’s dat vaker zouden moeten doen.

Maar waarom doen we het niet?

Zeker van een manager verwacht je dat ze er iets van zeggen als een werknemer zich niet op de goede manier gedraagt. Waarom doen we het met z’n allen dan toch niet? Uit onderzoek blijkt dat daar een paar redenen voor zijn:

  • We willen aardig gevonden worden en de band niet schaden
  • We zijn bang onze collega’s te kwetsen
  • We zijn bang een slechte score te krijgen bij een peer review of medewerkers review
  • Niemand vindt ‘slecht nieuws’ geven leuk

Maar ja, voor de productiviteit en/of de sfeer in het team is het wel belangrijk dat collega’s op hun gedrag worden aangesproken. Hoe wordt het aanspreken van collega’s een makkelijkere opgave?

Zorg dat er heldere afspraken zijn

Stel dat er met een nieuwe werknemer bijvoorbeeld nooit is afgesproken dat het niet de bedoeling is dat er tien rookpauzes zijn. Als die nieuwe werknemer vervolgens nooit op zijn gedrag wordt aangesproken, dan heeft hij ook geen flauw benul dat hij wat fout doet. Zorg dus dat er heldere afspraken zijn, dan is het ook makkelijker om daarop te wijzen.

Sta zelf ook open voor feedback

Of je nu werknemer, manager of zelfs eigenaar van het bedrijf bent, je moet altijd openstaan voor feedback. Als je medewerkers je niet kunnen wijzen op het feit dat je – bijvoorbeeld – je telefoon naar meetings meeneemt, zullen zij zich ook eerder verzetten tegen feedback van jou.

Luister naar de oorzaak

Als iemand tegenwoordig altijd te laat komt, terwijl hij daarvoor stipt op tijd was, zou het weleens zo kunnen zijn dat er meer aan de hand is. Zie het aanspreken van collega’s dan ook als een gesprek. Ga er echt voor zitten met diegene en oordeel niet meteen.

Vergeet geen complimenten te geven

Uit onderzoek blijkt dat medewerkers gemotiveerder worden als ze ook af en toe een schouderklopje krijgen, al is dat natuurlijk logisch. Maar dat is niet het enige voordeel van de sterke kanten van een medewerker en collega erkennen. Als jij constant alleen maar uitbranders geeft en geen complimenten, is dat niet goed voor de sfeer in het team.

Bereid je voor

Zorg dat je goed voorbereid bent als je iemand aanspreekt op z’n gedrag. Dan heb je nooit de situatie dat hij verontwaardigd vraagt wanneer dat dan was, en jij daar in alle hectiek geen antwoord op hebt. Zorg dat je de feiten en voorbeelden duidelijk in je hoofd hebt.

Verder lezen over leiderschap

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Lastig om een collega aan te spreken op z’n gedrag? 5 tips
Sluiten