Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 25 aug 2019

Marit en Sylvia runnen co-working space Office Stories: “We hoeven niet per se tonnen omzet te draaien”

Van vriendinnen op de middelbare school tot business partners die de plinten leggen in hun eigen pand. Ondernemers Marit en Sylvia waagden vorig jaar de stap en startten naast hun eigen ondernemingen de co-working space Office Stories in Breda.

Sylvia Heeren-Coppens is fotografe en werkt samen met andere freelancers in een digital agency, zodat ze een totaal branding pakket kan aanbieden aan bedrijven. Marit Vervaart heeft een marketingbureau, waar ze zich voornamelijk richt op content.

Naast hun eigen ondernemingen runnen ze nu ook Office Stories. Wij spraken de twee over de vrijheden van het ondernemerschap en het opzetten van een co-working space.

Jullie zijn bevriend sinds de brugklas, hoe is het om nu samen te ondernemen?

Marit: “In het begin dacht ik wel: als dat maar goed gaat. Dat weet je van tevoren nooit. Eigenlijk gaat het heel goed.”

Sylvia: “We zijn allebei heel easy going.

Marit: “We hebben allebei ook andere dingen die we leuk vinden en waar we goed in zijn, dat vult elkaar mooi aan. Gelukkig denken we over veel dingen wel hetzelfde. Bijvoorbeeld over hoeveel tijd we in Office Stories willen steken, want we hebben allebei ook zelf een onderneming waar we de meeste tijd aan kwijt zijn.”

“Office Stories is eigenlijk een soort side project.”

Hoe managen jullie het om twee ondernemingen te runnen?

Sylvia: “Eigenlijk waren we alleen bij het opzetten veel tijd kwijt aan Office Stories. We hebben niet afgesproken dat we per se zoveel uur per week in Office Stories stoppen. We kijken naar de projecten die we willen doen en kijken hoeveel tijd die in beslag nemen.”

Marit: “Al onze huurders hebben een sleutel en doen hun best om het schoon te houden. Daar hebben we bewust voor gekozen. Van tevoren hebben we afgesproken dat we er niet te veel werk aan willen hebben. We zijn gaan ondernemen om de flexibiliteit. Dan moet je niet een soort gevangene van je eigen bedrijf worden. We geven wel trainingen die tijd kosten, maar eigenlijk voelen de dingen die we voor Office Stories doen niet echt als werk.”

Sylvia: “Het voelt als een leuk project.”

Marit: “Op de middelbare school waren we al met allerlei projecten bezig. Het voelt nu precies hetzelfde als toen.”

Co-working space Office Stories in Breda
Bron: Office Stories Office Stories

Wat voor soort projecten deden jullie dan?

Marit: “We hadden bijvoorbeeld een beauty en fashion blog.”

Sylvia: “We spreken nu over 12 jaar geleden, toen internet zoals we het nu kennen net een beetje aan het opkomen was. Toen noemden we het ook geen blog, maar gewoon een website.”

Marit: “Onze marketing bestond toen uit de website op startpagina’s en forums zetten.”

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om te ondernemen?

Marit: “Ik ben echt heel erg eigenwijs en vind het fijn op mijn eigen pad te kunnen volgen. Ik werkte in loondienst vier dagen in de week. Op vrijdag was ik vrij. Dan werd er zo moeilijk gedaan als ik mijn vrije dag wilde ruilen als het woensdag bijvoorbeeld onwijs mooi weer was. Dan dacht ik: hoezo? Waarom kan dat niet gewoon? Nu ben ik mijn eigen baas.”

“Ik ben heel flexibel naar mijn werknemer.”

Sylvia: “Ik vind het ook zo’n onzin dat je per se 40 uur moet werken, terwijl je hetzelfde werk misschien ook in een kortere tijd had kunnen doen. Ik verdien nu hetzelfde in de helft van de tijd.”

Zitten er ook nadelen aan ondernemen?

Sylvia: “Het enige nadeel vind ik dat je als ondernemer aan alle kanten wordt overspoeld met inspiratie en informatie hoe je het eigenlijk zou moeten doen. Dan is het wel een kunst om bij jezelf te blijven.”

Marit: “In het begin zijn wij daar wel tegenaan gelopen. Inmiddels hebben we allebei de filosofie: het hoeft niet allemaal zo groots. Je hoeft niet per se tonnen omzet te draaien of op te schalen. We hebben nu een relaxt leven. Als mensen horen dat ik het niet druk heb, zeggen ze vaak: ‘Oh, hopen dat het snel anders wordt.’ Terwijl ik nu gewoon goed verdien.”

Sylvia: “Natuurlijk is het goed wel goed om te dromen en verder te kijken.”

Marit: “Maar mijn droom is vooral om altijd een goed en relaxt leven te hebben. Om genoeg te verdienen om dat relaxte leven in stand te houden. Lekker vaak op vakantie en uit eten. Maar ik hoef echt geen huis van drie miljoen.”

Co-working space Office Stories in Breda
Bron: Office Stories Office Stories

Voelde de stap om de co-working space te beginnen anders dan bij je eerste onderneming?

Sylvia: “Voor mij in ieder geval wel. Mijn eerste onderneming is geleidelijk gegroeid, hierbij moest je echt de stap nemen. Je moet hier ook in investeren en je weet niet wat er uit komt. Wij wilden absoluut niet lenen, dus we hebben onze spaarpot opengetrokken.”

Marit: “Dat is heel anders. Als online marketeer heb je alleen een laptopje nodig en een internetconnectie. Dit was echt een ding, je legt jezelf ook vast.”

Sylvia: “We hebben wel echt gekeken hoe we de investering niet torenhoog hoefden te laten zijn. Wij dachten: laten we eerst maar gewoon kijken hoe het werkt.”

Marit: “Als het mislukt – wat overigens sowieso niet gaat gebeuren – is het ook niet alsof we enorm in de shit raken. Dan gaan we gewoon weer verder met onze eigen ondernemingen.”

Sylvia: “Toen ik voor mezelf naar de KvK ging, voelde dat helemaal niet als een momentje. Maar nadat we onszelf inschreven als VOF voelde dat wel echt zo.”

Marit: “Ik voelde me met Office Stories ook pas écht een ondernemer. Je merkt ook dat mensen je veel serieuzer gaan nemen. Het slaat helemaal nergens op, maar ik merk zelfs dat ik makkelijker aan klanten kom. Mensen denken: ‘Als je een pand hebt, ben je pas echt een serieuze ondernemer’.”

Sylvia: “Bij het freelancen hebben mensen het ook al snel over een ‘bedrijfje’.”

Marit: “Nu zeggen mensen: ‘Wauw, wat gaaf.’ Toen ik ging freelancen namen mensen het minder serieus.”

Jullie zijn eigenlijk veel meer dan een co-working space, toch?

Marit: “Onze visie is ‘samen werken, leren en groeien.’ We organiseren ook events en gratis netwerkborrels voor freelancers. We vinden het heel leuk om freelancers bij elkaar te brengen, want samen bereiken we meer.”

Sylvia: “We willen echt het gevoel van collega’s creëeren. Je hebt de lusten, maar niet de lasten van collega’s. Je moet niets van ze, maar het is wél gezellig.”

Marit: “Of als je ergens tegenaan loopt, dan gooi je het op tafel en vraag je of ze even kunnen meedenken.”

Je hoort nu veel over female empowerment, waarom hebben jullie gekozen voor een co-working space voor mannen en vrouwen?

Sylvia: “Ik krijg die vraag heel vaak, maar wij hebben daar expliciet voor gekozen. We vinden dat mannen en vrouwen elkaar juist versterken.”

Marit: “Ik vind het heel inspirerend. Bijvoorbeeld met tarieven en conflictjes, ik merk dat mannen daar zo anders tegenaan kijken. Dan denk ik: oh ja, ik kan het ook zo doen. Als het bij hen geen enorme ruzies oplevert, waarom dan bij mij wel?”

Co-working space Office Stories in Breda
Bron: Office Stories Office Stories

Wat is de grootste les die jullie hebben geleerd sinds jullie Office Stories zijn begonnen?

Sylvia:

“Gewoon doen. Durven.”

Marit: “Maak de drempel zo laag mogelijk voor jezelf. Dus huur niet meteen een supergroot pand met hele dure meubels erin. Kijk hoe je jouw droom kleiner en haalbaar maakt, dan kun je daarna altijd nog groeien.”

Benieuwd geworden naar de co-working space van Sylvia en Marit? Check dan zeker ons artikel die we schreven nadat we er een dag werkten. Op de website vind je meer informatie over Office Stories, zoals bijvoorbeeld de prijzen.

Meer interviews over het ondernemerschap

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Marit en Sylvia runnen co-working space Office Stories: “We hoeven niet per se tonnen omzet te draaien”
Sluiten