Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 13 mei 2019

Instagram done right: hoe de omzet van horlogemerk CLUSE in 2 jaar tijd van 5 naar 77 miljoen wist te stijgen

De kans is groot dat je weleens een CLUSE horloge op Instagram voorbij hebt zien komen. Dat is geen toeval. Mede dankzij Instagram wist het horlogemerk binnen rap tempo te groeien. De omzet steeg van 5 miljoen in 2015 naar maar liefst 77 miljoen in 2017.

Hoe wisten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker zo’n snelgroeiend merk op te zetten in een tijd waar we dankzij onze smartphones niet eens een horloge meer nodig hebben?

Het ontstaan van CLUSE

Ja, dat lees je goed: het horloge waar je zowat ieder Instagram meisje mee ziet lopen, is bedacht door twee mannen. Postmus (38) en Bekker (37) hadden in 2009 al een aantal webwinkels, waaronder de horlogewebwinkel Watch2Day. Zo kwamen ze erachter hoe krachtig social media als Facebook en Instagram waren om hun doelgroep (de millennials) te bereiken. “We zagen dat de grote horlogemerken geen aansluiting hadden met die doelgroep, en al helemaal geen kennis hadden van social media. Wij hadden dat wel”, vertelt Postmus aan Elsevier.

Zo kwamen ze het op het idee voor CLUSE, betaalbare horloges voor vrouwelijke millennials. Hun producten zijn meer dan alleen horloge’s, het zijn ook een modeaccessoires. De horloges zijn minimalistisch, maar de doelgroep kan kiezen uit een grote variatie van kleuren en bandjes.

View this post on Instagram

Celebrating dog mums as well 🐶💕 #MomentsWithMum #CLUSE Photo by @larajohnn . . . . . #clusestyles #puppylove #newcollection #lecouronnement #dogmom #furbaby #womenstyle #womenswatches #giftsforher #mothersdaygift

A post shared by CLUSE (@cluse) on

Het explosief groeien van CLUSE

Eén van de redenen dat CLUSE zo gegroeid is, is omdat ze de kracht van Instagram door hadden. Het horlogemerk stuurde een aantal influencers een horloge op, in de hoop dat ze er iets over zouden posten op Instagram. CLUSE keek daarbij niet naar de influencers met de meeste volgers, maar juist of de persoon goed paste bij het merk en of ze kwalitatieve content plaatsten. Een goede zet. HelloSociety (New York Times) kwam erachter dat een campagne met een zogenaamde micro-influencer (met 5.000 tot 100.000 volgers) maar liefst 6,7 keer meer effect heeft dan één met een macro-influencer.

Lees ook: Waarom je als bedrijf beter micro-influencers kunt inzetten

Als het een goede match was, ging CLUSE een samenwerking aan, waarbij de influencer een financiële vergoeding kreeg. Bij de content mocht de influencer dan een gepersonaliseerde code geven, waarmee de volgers een gratis bandje kregen bij de aankoop van het horloge.

View this post on Instagram

Sunday Morning; the only work out we're doing is lifting a coffee mug 😏☕️ #CLUSE Photo by @iekebooij . . . . . #clusestyles #lecouronnement #newcollection #sundaymorning #coffeelover #cafegeorge #amsterdam #womenstyle #chictopia

A post shared by CLUSE (@cluse) on

Al die samenwerkingen hebben nog een voordeel: het merk heeft genoeg content voor hun eigen Instagram-kanaal met inmiddels bijna een miljoen volgers. Door content te posten van Instagram-gebruikers, worden andere mensen weer aangespoord om ook content te plaatsen op Instagram over hun horloge (in de hoop op een feature).

Samenwerking met Negin

Maar CLUSE werkt inmiddels niet alleen meer samen met micro-influencers. Eén van de CLUSE ambassadeurs is de Nederlandse Negin Mirsalehi (5,3 miljoen volgers). In het najaar van 2017 bracht het merk een horloge uit in samenwerking met Negin.

View this post on Instagram

FINALLY!! I've been waiting for this since @negin_mirsalehi started dropping hints on her insta stories!! So in love 😍😍 . . . #slachsouk #clusenegin #neginmirsalehi #clusewatch #pinklover #oldpink #watchlover #fashionblogger #instadaily #vscodailyshot

A post shared by SalwasCorner (@salwascorner) on

Lees ook: Aranka van der Voorden over het belang van een community: “Mensen kopen graag van iemand die ze vertrouwen”

Offline verkoop

Door de influencer marketing zou je verwachten dat de meeste horloges online worden aangeschaft. Toch wordt het overgrote deel (75 procent) offline verkocht. Het Nederlandse merk wordt inmiddels in tientallen landen verkocht via juwelierszaken. CLUSE laat goed zien hoe online offline kan versterken. Het bedrijf zet online data in om winkeliers te adviseren welk model ze het beste in hun etalage kunnen leggen.

Dat influencer marketing een krachtige tool kan zijn, blijkt wel uit het verhaal van CLUSE. Maar let wel op: het moet wel een goede match zijn. Steek veel tijd in het zoeken van de juiste influencers (die misschien niet megagroot zijn). Samenwerken met de verkeerde mensen zorgt namelijk niet voor aankoopbereidheid, maar is juist een risico voor je reputatie.

Het is niet voor niets dat bedrijven als Coolblue, HelloFresh en BALR een speciale influencer marketeer in dienst hebben. CLUSE, die het overduidelijk goed heeft begrepen, heeft zelfs een hele afdeling.

Wij spraken eerder al met Chantal en Suzanne van PR-cursus.nl waarom PR voor je bedrijf zo belangrijk is, wat de grootste misvattingen zijn en hoe je PR op een goedkope manier kan aanpakken. Hier lees je het interview.

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Instagram done right: hoe de omzet van horlogemerk CLUSE in 2 jaar tijd van 5 naar 77 miljoen wist te stijgen
Sluiten