Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 28 feb 2021

ByJacky verkoopt high end juwelen op een persoonlijke en toegankelijke manier

Na ruim tien jaar ervaring in de high end juwelenindustrie besluit Jacky Swinkels (32) begin 2020 haar eigen onderneming byJacky te beginnen. ByJacky is niet alleen uniek door de exclusieve merken, maar ook door de persoonlijke aanpak van Jacky. Klanten sturen een filmpje of foto van hun huidige collectie en krijgen op basis daarvan en een telefonisch gesprek een op maat gemaakt advies.

We spreken Jacky over het opstarten van een onderneming in een bewogen jaar.

Wanneer en waarom ben je byJacky begonnen?

“Ik ben byJacky vorig jaar januari begonnen, nadat ik al 12 jaar werkzaam in de juwelenindustrie was. Mijn expertise voor high end juwelen leerde ik bij Gassan. In de afgelopen jaren kreeg ik van klanten de feedback dat ze op zoek waren naar andere juwelen, bijvoorbeeld juist van niche juwelen designers.

“Storytelling is erg belangrijk bij byJacky.”

Dat komt dan ook duidelijk naar voren in de drie pijlers van mijn bedrijf. Allereerst in ‘Their story’, waarin het verhaal achter de designers wordt verteld en hoe het juweel is gemaakt. Maar ook in ‘Your Story’, het verhaal van de klant. Waarom zijn ze op zoek naar het juweel? Is dat bijvoorbeeld voor een bijzondere gelegenheid?

Ten slotte is er ‘Our Story’, het verhaal achter byJacky, waarin we onze kennis van de juwelenwereld delen. Wat is er bijvoorbeeld belangrijk bij de aankoop van een gouden ring? Hoe zit het met de goudmijnen in de wereld? Welke geboortesteen heb je en wat is de betekenis daarvan?”

Was het altijd al een droom van je om te ondernemen?

“Ja, altijd. Ik kom uit een ondernemersfamilie en die eigenwijsheid zit heel erg in me. Ook mijn liefde voor juwelen is er altijd geweest. Toen ik vier à vijf jaar oud was zat ik al achter mijn kaptafeltje met mijn houten juwelen. Ik heb dus een passie voor ondernemen én voor sieraden. Je kunt wel willen ondernemen, maar als je geen passie hebt voor wat je doet, heeft dat ook geen zin.”

Wat onderscheidt jou van andere juwelenzaken?

“Ik draai het om. Normaal gesproken als een klant bij je komt, is zij op zoek naar een specifiek juweel, bijvoorbeeld een gouden ring. Ik kijk heel erg naar wat de klant al heeft en zoek daar de drie beste opties bij. Dit noem ik mijn signature service. Eerst stuurt de klant een foto of filmpje van hun juwelenbox. Daarna hebben we telefonisch contact, zodat ik ook aan de hand van hun persoonlijkheid het juiste voorstel kan doen. Vervolgens leg ik drie opties aan ze voor. Je zal dus nooit zomaar drie ringen voorgeschoteld krijgen.

ByJacky juwelen

Dat persoonlijke trek ik door in mijn hele onderneming. Zo vlog ik bijvoorbeeld ook via Instagram Stories, waardoor ik mensen kan meenemen in mijn wereld.

“Mijn bedrijf mag dan high end zijn, zo maak ik het toch toegankelijk.”

Hoe selecteer je de juwelen die je verkoopt?

“Ik let daarbij op verschillende facetten. Allereerst moet de designer niet overal verkrijgbaar zijn in Nederland. Daarnaast ben ik altijd op zoek naar unieke verhalen. Bijvoorbeeld dat het om duurzame juwelen gaat, of dat het merk is ontstaan vanuit een bepaalde passie. Zo is het merk BeeGoddess bijvoorbeeld ontstaan om mythologische symbolen draagbaar te maken.

Ten slotte verkoop ik juwelen die een eigenheid hebben, met een twist. Maar ik vind het wel belangrijk dat ze draagbaar zijn. Ze zijn niet onwijs excentriek. Je moet er elke dag plezier van kunnen hebben: het is zonde om ze in een kluis te leggen.”

Heeft corona impact op je business gehad?

“Het was misschien wel het meest leerzame jaar om een onderneming te beginnen. Je moet erop anticiperen dat de wereld binnen een dag veranderd is. Elke dag is anders en daar moet je op kunnen inspelen en bijvoorbeeld je tone of voice kunnen aanpassen.

De hele wereld is in rep en roer en koopt eerder joggingsbroeken dan juwelen. Maar naar mijn mening is het leven nog steeds een feestje waarbij je zelf de juwelen moet ophangen. Je moet daarom een toepasselijke manier vinden om mensen dat te laten realiseren.”

byjacky

Is er iets wat je aan ondernemen hebt onderschat?

“Ik heb het alleen werken onderschat. Het komt uit mijn vingers. Als ik niets doe, gebeurt er ook niets: je moet jezelf motiveren. Het ligt ook aan het type mens dat ik ben. Ik houd ervan om met mensen te sparren. Daarom heb ik al snel geleerd de juiste mensen om me heen te verzamelen, die mij aanvullen.”

“Je kunt – en hoeft – namelijk niet alles zelf te weten.”

Heb je een tip voor mensen die willen ondernemen, maar dit vanwege corona uitstellen?

“Ga het gewoon doen. Al is de voorbereiding hierin wel key Zelf heb ik een jaar uitgetrokken om byJacky neer te zetten met een strategisch adviseur. Ik heb echt de tijd genomen om te kijken wie ik ben en wat ik wil, alles te laten bezinken en te herzien. Het fundament van mijn onderneming staat nu als een huis.

Daarna is het belangrijk om die focus te blijven houden op de strategie die je hebt gekozen. Dat is soms mijn valkuil: ik wil altijd alles, vind veel dingen leuk. Ik realiseer me daarom heel goed dat ik keuzes en kaders moet maken bij de strategie die ik gekozen heb.

Het allerbelangrijkst is dat je het verschrikkelijk leuk vindt en onwijs veel plezier hebt in wat je doet. Als je dat niet hebt, kun je het ook niet uitstralen.”

Waar zie je nog kansen voor je bedrijf?

“Ik zie onwijs veel kansen. Maar begin april komt eerst de nieuwe website online. Een online boutique die onwijs interactief is en waar die persoonlijke touch weer bij komt kijken. Ik draai het ook hier weer om: hoe vind je het juiste juweel bij je huidige collectie? Bovendien wil ik mijn kennis nog meer gaan delen. Uiteindelijk wil ik dé juwelenexpert van Nederland worden.”

Kijk op de website van byJacky voor meer informatie over wat Jacky voor jou kan betekenen of volg haar op Instagram.

In 8 stappen een succesvolle freelancer

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ons e-book t.w.v. € 19,95

Reageer op artikel:
ByJacky verkoopt high end juwelen op een persoonlijke en toegankelijke manier
Sluiten