Tuesday Talks: dit is het verrassende ingrediënt dat elke business beter maakt

Het geheim achter een goede business, wat is dat nou eigenlijk? Als we dát nu toch maar eens wisten, want een business runnen is zo makkelijk nog niet. Marco Alverà verklapt in zijn TED-Talk in ieder geval zijn geheim voor het succesvol leiden van een 3000-koppig team. En dat is volgens hem… rechtvaardigheid.

“Het verschil tussen 3000 tevreden, gemotiveerde werknemers en 3000 werknemers die de hele tijd op hun horloge kijken is gigantisch”, stelt Marco. En hij kan het weten, want als bedrijfsleider ijvert hij dag in dag uit om zijn team zo gemotiveerd mogelijk te houden. In zijn TED-Talk ligt hij uit hoe.

Het geheim van een goede business

Het geheim van een goede business zit volgens Marco níét in een systeem waarbij werknemers beloond worden met geldbonussen. Het allerbeste dat je als HR-verantwoordelijke of teambegeleider kan doen, is een cultuur creëren waarin rechtvaardigheid voorop staat.

Rechtvaardigheid is namelijk een gevoel dat we allemaal kennen. Wetenschappelijke studies tonen zelfs aan dat baby’s van amper zes maanden oud al een vermogen bezitten om rechtvaardigheid te herkennen. Onze aangeboren gevoeligheid voor rechtvaardige situaties dragen we heel ons leven met ons mee. Succesvolle bedrijven begrijpen dit en investeren dan ook in een personeelsbeleid waar rechtvaardigheid centraal staat.

Rechtvaardigheid toepassen in organisaties

We weten dus dat rechtvaardigheid kan werken als een magische saus voor een succesvol bedrijf. Maar hoe moeten we dat concreet vertalen?

Geen beloningen

Het komt er volgens Marco op neer om als organisatie vooral géén korte termijnstraffen en -beloningen uit te delen. In organisatieculturen waarin werknemers de ruimte krijgen om te leren, te experimenteren en te falen, zullen personeelsleden veel meer plezier ondervinden in hun baan. Werknemers moeten het gevoel hebben dat de organisatie achter haar personeel staat, wat er ook gebeurt.

Diverse groep mensen

Ook is het belangrijk om te investeren in een voldoende diverse groep personeelsleden waarin ruimte is voor afwijkende meningen. Daarnaast is het een goed idee om onduidelijke gedragsregels te schrappen. Die zijn immers voor interpretatie vatbaar en je wil niet dat werknemers zich hierdoor oneerlijk behandeld voelen.

Waar ligt de emotie?

Tot slot is het een kwestie van aanvoelen waar de noden en de emoties van de werknemers liggen. Want – zo sluit Marco af – “people can smell if you care!” En dát is het geheim van een organisatie waarin mensen gemotiveerd en blij naar hun werk trekken. Willen we dat niet allemaal?

Bekijk de volledige TED-Talk van Marco Alverà

Meer inspiratie?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Tuesday Talks: dit is het verrassende ingrediënt dat elke business beter maakt
Sluiten