Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 4 oktober 2020

Burn-out door het thuiswerken bestaat echt – zo herken je het en pak je het aan

Thuiswerken: de één vindt het heerlijk, de ander bezorgt het alleen maar stress. Behoor jij tot de laatste groep mensen? Kijk dan uit voor een burn-out. Steeds meer mensen bezwijken onder de stress die het thuiswerken met zich meebrengt.

Hoe weet je of bij jou ook een burn-out op de loer ligt? En zo ja, hoe pak je dit probleem dan aan?

Scheidingslijn tussen werk en privé is vervaagd

Eén van de grote nadelen van thuiswerken is dat mensen hun werk en privéleven niet kunnen scheiden, vertelt psycholoog Andrew Schwehm aan The Muse. Zeker in een pandemie, waarbij je niet alleen werkt en relaxt binnen de vier muren van je huis, maar vaak ook sport en sociaal bent. “Wat ik veel van patiënten heb gehoord, is dat het moeilijk is om te weten wanneer de werkdag eindigt en wanneer je eigen leven begint”, zegt hij. Door huidige technologieën zien we elke e-mail die binnenkomt, ook ’s avonds, en kunnen onze collega’s ons bereiken wanneer ze maar willen.

Tel daarbij de stress op die sowieso bij deze pandemie komt kijken, van baanonzekerheid tot zorgen om oudere familieleden, en je hebt het perfecte recept voor een burn-out. Uit onderzoek van het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-Out (NCPSB) blijkt dan ook dat zo’n 56 procent van de werkenden binnen nul tot zes maanden uitvalt als ze geen ondersteuning krijgen. Ter vergelijking: in 2019 was dat 17 procent.

Ook hoogleraar psychologie Mark van Vugt van de Vrije Universiteit in Amsterdam concludeerde dat er veel psychologische gevolgen zijn van thuiswerken na het leiden van een internationaal onderzoek naar dit onderwerp. Omdat de pandemie bij lange na nog niet over is, voelt het alsof er geen licht aan het einde van de tunnel is.

Deze combinatie van werkstress, geen balans kunnen vinden tussen werk en privé, zorgen om onze gezondheid of die van anderen en financiële onzekerheid zorgt ervoor dat een burn-out voor veel mensen op de loer ligt.

Hoe herken je een burn-out door het thuiswerken?

Een burn-out door het thuiswerken is lastig te herkennen, omdat we door corona nou eenmaal meer stress ervaren. Maar Schwehm zegt dat één van de belangrijkste tekenen aanhoudende vermoeidheid is. Uitputting door een burn-out is heftig en gaat niet snel weg. Hier zijn andere belangrijke tekenen om op te letten:

  • Je krijgt je werk niet op tijd af
  • Je hebt geen overzicht meer over de taken die je nog moet doen
  • Prikkelbaarheid, verdriet of woede
  • Je verliest interesse in dingen die je vroeger leuk vond
  • Je voelt je onverschillig of ontmoedigd over werk
  • Slecht slapen
  • Je drinkt meer alcohol dan normaal
  • Lichamelijke symptomen zoals pijn op de borst, hoofdpijn, hartkloppingen, duizeligheid of flauwvallen

Probeer te letten op de signalen die je lichaam je afgeeft. Je lichaam weet vaak al eerder dan je hoofd dat het je te veel wordt. Zelfs aangespannen spieren zijn al een teken dat je op moet letten. Bekijk ook eens de eerste symptomen van een burn-out en deze verrassende tekenen dat je last hebt van stress.

Hoe pak je zo’n burn-out van het thuiswerken aan?

Wat kan je doen als bovenstaande tekst voor jou herkenbaar is en je de stress en burn-out van het thuiswerken het hoofd wil bieden?

Zorg goed voor jezelf

De kans is groot dat je je machteloos voelt: je hebt geen invloed op wanneer we weer naar kantoor mogen. Het is dan belangrijk om je te realiseren waar je nog wél controle over hebt. Wat je eet, hoe laat je naar bed gaat en hoe vaak je sport, bijvoorbeeld. Als je niet lekker in je vel zit, ga je vaak slechter voor jezelf zorgen, waar je je vervolgens nog slechter door gaat voelen. Doorbreek die vicieuze cirkel en zorg goed voor jezelf. Dat heeft meer effect dan je misschien denkt.

Lees ook: Moeite met slapen? Dit doen slaapexperts als het ze niet lukt in slaap te komen

Stel grenzen en bedenk een routine voor je werk

Het is belangrijk dat je grenzen voor jezelf stelt om werk en privé gescheiden te houden. Hoe die grenzen eruit zien, verschilt per persoon. Je kan bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je alleen van 9 tot 5 werkt en buiten die tijd niet op e-mails en appjes reageert. Maar ook het houden van dertig minuten pauze per dag en je lunch niet achter de computer eten kunnen regels zijn die je voor jezelf bedenkt.

Plan elke dag me-time in (hoe kort die ook is)

Tijd voor jezelf is belangrijk, dus zorg dat je elke dag sowieso even me-time hebt. Dat hoeft niet lang te zijn, zegt Schwehm, twee keer vijf minuten op een dag (één keer ’s ochtends en één keer ’s middags) doen al wonderen. En daarmee bedoelen we natuurlijk niet vijf minuten lang op je telefoon scrollen. Probeer een mindfulness oefening te doen en even een break te nemen van technologie. Of doe een paar rek en strek oefeningen.

Handig: De beste meditatie-apps die je geheid aan het mediteren krijgen

Praat met je leidinggevende

Het is verstandig om met je leidinggevende te praten over je burn-out (klachten). Mocht het nodig zijn om zaken in je werkzaamheden te veranderen, dan is je leidinggevende namelijk de enige die dit mogelijk kan maken. Vind je het spannend om met je leidinggevende te gaan praten? Bereid je goed voor op het gesprek. Schrijf van tevoren op waar je last van hebt, tegenaan loopt en als je dit kan bedenken, wat de oplossing zou zijn.

Dit vind je misschien ook interessant

De VolkskrantThe Muse

Reageer op artikel:
Burn-out door het thuiswerken bestaat echt – zo herken je het en pak je het aan
Sluiten