Bibi Janus over het ontstaan van JuiceBrothers en het runnen van een bedrijf vanuit New York

Op haar 25ste verhuisde Bibi Janus naar New York om daar een eigen kledinglijn te beginnen. In de Big Apple ontdekte ze het gemak van juicebars, waar ze gezonde én lekkere cold-pressed sapjes kon kopen. Ze wist zeker: dit is wat we in Nederland nog missen. JuiceBrothers was geboren.

Inmiddels heeft JuiceBrothers acht vestigingen in Nederland en twee in de VS. We vragen Bibi naar haar ondernemersverhaal.

Hoe ben je op het idee gekomen voor JuiceBrothers?

“Mijn oorspronkelijke passie is mode. Mijn eerste “echte” baan was dan ook bij Ralph Lauren en op mijn 25ste ben ik naar New York vertrokken om mijn eigen kledinglijn te beginnen. Daar raakte ik verslaafd aan groentesappen.

“Op een makkelijke manier een à twee kilo groenten binnenkrijgen en dat op een manier die ook nog eens lekker smaakt?”

Dat was voor mij de ultieme lifehack tijdens mijn drukke modeleven.

Elke keer als mijn toenmalige vriend en nu business partner Noah en ik terugreisden naar Amsterdam misten we dit heel erg. We realiseerden dat je in Nederland nergens lekkere groene sappen kon kopen. Zo is het idee van JuiceBrothers geboren. Inmiddels hebben we zes vestigingen in Amsterdam, één in Utrecht en één in Den Haag. En ook in New York kun je inmiddels een vestiging vinden.”

Wat onderscheidt jouw merk van andere juicebars?

“JuiceBrothers is gecertificeerd biologisch. Veel bedrijven claimen biologische producten te gebruiken, maar maken veel short cuts. Bij JuiceBrothers doen we dat niet. We geloven in de kracht van echte en pure groenten en fruit.”

Hoe is het om een bedrijf te runnen met vestigingen in Nederland en New York?

“Druk en vaak vroeg opstaan! New York is een franchise winkel, dus die kost minder tijd. Onze focus en groei ligt de komende tijd echt in Europa. Zelf woon ik nog wel altijd – met veel plezier – in New York, een stad die nooit saai wordt naar mijn mening. Mijn rol binnen de organisatie is Website & Marketing Director.”

Is duurzaamheid belangrijk bij JuiceBrothers?

“Zeker, we gebruiken de pulp die overblijft na het persproces om crackers van te maken. Die zijn mega voedzaam en vezelrijk, en het gaat ook nog eens verspilling tegen. Een prachtig product als je het mij vraagt. Duurzaamheid is binnen onze organisatie erg belangrijk. Zo gebruiken we voor alle verpakkingen, behalve de flesjes (die zijn van gerecycled plastic), rietsuiker verpakkingen. We zijn constant op zoek naar hoe we ons steentje bij kunnen dragen aan duurzaam ondernemen en hopen we in de toekomst nog meer te kunnen doen.”

Heeft de pandemie een impact gemaakt op je bedrijf?

“Jazeker. Aan de ene kant een negatieve impact, omdat we de winkels die zich in de sportscholen bevonden voor een lange tijd moesten sluiten. Zo zaten we dus met kosten en geen inkomsten, maar ook met extra personeel die wel salaris moest ontvangen. Dat was moeilijk.

“Aan de andere kant staat gezondheid tegenwoordig bij iedereen hoog op de prioriteitenlijst en daar past een product als JuiceBrothers natuurlijk goed bij.”

Zo heeft onze webshop een groei doorgemaakt en hebben we ook nieuwe verkoopkanalen gevonden met b2b.

Wat is de grootste les die ondernemen je heeft geleerd?

Ondernemen is een grote leerweg. Ik leer nog steeds elke dag dingen en I love it. Wat ik over de jaren wel heb geleerd is dat er echt kracht zit in je te omringen met mensen die dingen waar jij moeite mee hebt, beter kunnen. Vroeger wilde ik alles zelf doen, en dat is niet effectief. Omring jezelf met de juiste mensen.

Heb je nog een ultieme tip voor andere (beginnende) ondernemers?

Don’t be afraid to fail! Veel mensen zijn bang om te falen. Een goed idee wordt daardoor soms niet uitgewerkt omdat de angst voor falen groter is. Ondernemen is lef hebben en fouten durven maken. Pas dan kan je ook groeien.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“De focus ligt op het uitbreiden van onze b2b kanalen, en online. We hebben een nieuwe webshop gelanceerd en gaan ook nog een aantal winkels openen in Nederland (maar niet meer in sportscholen!). We hopen de komende jaren ook verder in Europa verder te gaan uitbreiden.”

Deze ondernemers maken gezonde bakolie van lelijke avocado’s die anders worden weggegooid

In 8 stappen een succesvolle freelancer

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ons e-book t.w.v. € 19,95

Reageer op artikel:
Bibi Janus over het ontstaan van JuiceBrothers en het runnen van een bedrijf vanuit New York
Sluiten