Zo blijf je met een kantoorbaan toch een beetje in beweging

Zitten is het nieuwe roken, horen we te pas en te onpas. Mensen die 8 uur per dag zitten zouden zo’n 40 procent meer kans hebben op een eerdere dood. Voornamelijk door de lijst van tientallen chronische ziekten die vaker voorkomen bij mensen die veel zitten dan bij mensen die dat minder doen. Onder andere diabetes, hartziekten en borstkanker vallen daaronder, aldus het NRC in een video. Toch kun je met een kantoorbaan niet altijd iets doen aan dat gebrek aan beweging: je baas verwacht nu eenmaal dat jij gewoon van 9 tot 5 achter je computer zit.

Beweging op kantoor zit ‘m dus in de kleine dingen. Is het mogelijk om staand te werken, probeer dat dan bijvoorbeeld regelmatig te doen – ook staan telt als lichte inspanning die goed is voor je stofwisseling. Geen statafels? Dan sommen we graag nog wat andere mogelijkheden voor je op!

Fietsen naar kantoor

Het is misschien een beetje een inkoppertje, maar beweging met een kantoorbaan begint al vóór je op je werk aankomt: je kunt er bijvoorbeeld een stuk beter heen fietsen dan de auto pakken, als dat mogelijk is. Woon je te ver weg? Pak dan het ov, zodat je niet alleen naar de oprit loopt, maar eerst naar bijvoorbeeld de bushalte en dan ook nog stukjes op stations. Is meteen ook een stuk duurzamer.

Beweging op kantoor: plan wandelmeetings in

Natuurlijk, je kunt gewoon een vergaderruimte op kantoor reserveren voor meetings. Maar heb je een afspraak waarvoor geen papieren of scherm nodig zijn, dan kun je die ook prima lopend houden! Zo ben je in een half uurtje niet alleen productief, maar heb je ook een frisse neus gehaald – én een beetje beweging.

Of ga gewoon een stukje lopen

Is een wandelmeeting niet handig, dan kun je ook je lunchpauze gebruiken om even een rondje te wandelen. Of trommel ‘s middags wat collega’s op voor een rondje. Doet je leidinggevende daar moeilijk over? Wijs hem of haar dan gewoon even op het feit dat in de buitenlucht zijn ervoor zorgt dat de prefrontale cortex in het brein even tot rust komt: het deel dat functioneert als een soort regelpiloot in ons brein.

Yoga op kantoor

Bij yoga denk je misschien aan ingewikkelde poses waarbij je op je hoofd staat, maar ook heerlijke rek- en strekoefeningen horen bij het beoefenen van yoga. En die kun je prima even op het toilet van je werk doen! In dit artikel noemden we 3 yoga-oefeningen die daar geschikt voor zijn. Wel even de deur van de wc goed op slot draaien en de wc-deksel dichtdoen, natuurlijk.

Meer thee, meer beweging

Is het keukentje waar je thee en koffie haalt meer dan 10 meter van je bureau? Maak daar dan ook zeker eens per uur even een uitstapje naar. Misschien is elk uur koffie halen geen goed idee, maar thee is juist enorm goed voor de hydratatie. Bovendien worden je spieren dan toch weer even geactiveerd. Tel uit je winst!

Meer lezen over het kantoorleven:

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Zo blijf je met een kantoorbaan toch een beetje in beweging
Sluiten