Moeite met time management? Zo maak je tijd voor de zaken die er écht toe doen

Time management, het is niet iedereens sterke kant. Want hoe zorgen we ervoor dat we – met al die flexibele werktijden en een steeds minder afgebakende werk- en privéverdeling – dat we blijven focussen op de zaken die er echt toe doen? Wij zochten uit wat de geheimen zijn van goed time management zijn.

The world is a busy place“, klinkt het wel eens. Tja, zeker anno 2019 valt dat moeilijk te ontkennen. Zo busy dat we soms vergeten wat er nu eigenlijk echt toe doet.

1. Zie jezelf als enige verantwoordelijke voor je tijd

Het grootste excuus dat we hebben voor een gebrekkig time management is… “ik had geen tijd”. Tja, da’s een vicieuze cirkel toch?

Tip nummer 1: krijg vat op je tijd en besef dat je al-tijd in staat bent om tijd vrij te maken. Het is natuurlijk veel makkelijker om te doén alsof je geen tijd hebt, dan dat je kostbare vrije tijd gaat opgeven.

Toch is het belangrijk om jezelf als verantwoordelijk te achten voor je eigen time management. Want wie anders gaat tijd voor jou vrijmaken? Juist ja.

2. Deel je doelen op voor betere time management

De grootste valkuil voor goed time management is dat we proberen te focussen op te veel dingen tegelijkertijd. Truth is echter dat je nooit twintig dingen tegelijk kan, hoe graag we dit ook willen!

Daarom is het verstandig om je werk op te delen in prioriteiten. Wat heeft je aandacht écht nodig en wat kan wachten? Werk vervolgens je lijstje keurig af, van hoogst noodzakelijke naar minst noodzakelijke taak. Enne… don’t you even dare to multitask!

3. Stop wishing – start doing 

Het is altijd gemakkelijk om bepaalde klusjes op de lange baan te schuiven. “Dat doe ik morgen wel!”, klinkt dat stemmetje in je hoofd dan.

Maar let this sink in: als we écht iets wilden bereiken, dan hadden we dat al lang gedaan.

Lees ook: Als je écht succesvol zou willen zijn, zou je dat wel zijn (dit is wat je tegenhoudt)

Houd dit daarom vooral in je achterhoofd als een soort mantra: stop wishing, start doing! Wij geloven op de redactie zijn daarnaast ook heilig in het credo: eat the frog.

Je leest het: uiteindelijk is time management vooral een kwestie van de juiste mindset creëren. Focus dus op je belangrijkste doelen en deel ze op in deeltaken zodat je frequent iets van je to do-lijstje kan schrappen.

Meer over productiviteit?

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Moeite met time management? Zo maak je tijd voor de zaken die er écht toe doen
Sluiten