Klanten aan je binden is net zo belangrijk als nieuwe klanten werven

Als bedrijf is het belangrijk om zoveel mogelijk klanten te hebben. Het grootste gedeelte van het marketingsbudget van (de meeste) bedrijven gaat dan ook naar het winnen van nieuwe klanten. En ja, nieuwe klanten zijn natuurlijk hartstikke belangrijk. Maar het is net zo belangrijk om te investeren in bestaande klanten.

Veel bedrijven leggen hun prioriteit bij het werven van nieuwe klanten. Maar eigenlijk wordt het grootste gedeelte van hun omzet behaald door bestaande (en loyale) klanten. Daarnaast zijn trouwe klanten de beste promotors bij hun familie of vrienden. Maar hoe investeer je dan in je bestaande klanten?

Investeren in bestaande klanten, hoe doe je dat?

Het investeren in bestaande klanten hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Iets kleins is echt al meer dan genoeg. Mensen vinden het leuk om een cadeautje te krijgen. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat 87 procent van alle gestuurde cadeautjes (pen, sleutelhanger, usb, koffiebeker etc.) langer dan een jaar bewaren. En maar liefst 79 procent zou vaker een bestelling bij een webshop plaatsen als ze een cadeautje bij hun bestelling krijgen.

Stel: je bent een webwinkel. Dan is het leuk om bij hun bestelling iets kleins te doen. Bijvoorbeeld iets van een muismat, een armbandje of een zelfgeschreven bedankbriefje. Past dit niet echt bij je bedrijf? Dan zijn er ook nog een heleboel andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld een kortingscode voor de volgende bestelling of juist geen verzendkosten en dus een gratis verzending. Andere bedrijven, en zelfs freelancers, kunnen dit net zo goed toepassen. Stel: je bent tekstschrijver en een langlopende opdrachtgever heeft een prijs gewonnen. Dan stuur je het bedrijf bijvoorbeeld een taart.

De consument voelt zich gewaardeerd door dit gebaar en zal daardoor sneller over jouw bedrijf praten tegenover hun kennissen, familie en/of vrienden. En mond-tot-mondreclame is de allerbeste reclame die je kunt krijgen. Een goed gevoel voor de klant, maar ook een positieve bijdrage voor je bedrijf.

Ook interessant: De 5 grote voordelen van ZZP’er worden

Waar moet je rekening mee houden?

Oké, dus elk ‘bedank’-cadeautje dat je meestuurt zorgt voor een betere band en zal helpen met het stimuleren van mogelijk nieuwe klanten. Maar er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden.

Wie is je doelgroep?

Het is best wel handig om te weten wie nou eigenlijk je doelgroep is. Zodra je dit weet kun je namelijk beter bepalen wat voor ‘geschenk’ je bij de bestelling kunt meegeven. Zodra klanten doorhebben dat jij er daadwerkelijk over na hebt gedacht, gaat dat negen van de tien keer zorgen voor meer waardering.

Functionaliteit

Is het cadeautje iets waar de consument gebruik van kan maken? Een pen of usb-stick is misschien niet een cadeautje dat heel origineel is, maar het is wel functioneel. Je doelgroep kan het (dagelijks) gebruiken waardoor je naamsbekendheid groeit.

Duurzaamheid

Anno 2018 worden we allemaal steeds duurzamer en milieuvriendelijker. Het is daarom handig om te kiezen voor een duurzaam cadeautje. Ze zijn misschien een stukje duurder, maar het is beter voor je naam als je gaat voor duurzaam.

Het belonen van je klanten kost je niet zoveel moeite en op de lange termijn heb je er heel veel aan!

Meer lezen?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Klanten aan je binden is net zo belangrijk als nieuwe klanten werven
Sluiten