Jaime Andreas
Jaime Andreas | LinkedIn Mindset 6 september 2020

Zo overkom je je beperkende gedachten

De key om de doelen in je leven te halen en op persoonlijk én professioneel vlak te groeien, is afkomen van beperkende gedachten. Door deze gedachten houd je jezelf namelijk onnodig klein en kun je onmogelijk verder in het leven. Wij helpen je graag van deze gedachten af te komen.

Je bent zelf je eigen grootste vijand als je denkt dat je bepaalde dingen niet kan. Of denkt dat je ze niet kan leren. Wij zijn hier om te vertellen dat deze gedachtengang grote onzin is.

> Tuesday Talks: Hoe een positieve mindset leidt tot meer productiviteit

Wat zijn beperkende gedachten precies?

Beperkende gedachten zijn gedachten die je weerhouden om te groeien, om te leren en de nodige actie te ondernemen in je leven. Deze gedachten kunnen gevormd zijn door een leraar die ooit tegen je heeft gezegd dat je iets niet kon, pesterijen of andere vormen van trauma.

Deze vervelende en onnodige gedachten, hebben invloed op de keuzes die we maken in het leven en kunnen daarmee heel limiterend zijn.

Dit zijn een aantal beperkende gedachten

Voorbeelden van dit soort gedachten? Denken dat je geen fouten mag maken, je constant druk maken over de problemen van anderen, denken dat je afhankelijk bent van anderen, blijven denken dat iets moeilijk is en niet proberen het beter te doen en meer zoals dat.

Dit is hoe je die beperkende gedachten overkomt

Het is lastig van deze gedachten af te komen, maar het kan echt. Ga allereerst terug naar de bron. Waarom denk je dat je geen fouten mag maken? Probeer bij jezelf na te gaan waar deze angst en deze gedachten precies vandaan komt.

Bedenk je vervolgens hoe deze angst je heeft gelimiteerd in het leven. Denk aan die keren dat je angst voor falen je heeft weerhouden om gitaarles te nemen of nog een studie op te pakken. Dat betekent namelijk dat deze angst je flink in de weg heeft gezeten.

Onderken daarnaast ook wat deze gedachten wel voor je heeft betekend. Misschien heeft het je gespaard van vele tranen en emoties. Je mag best erkennen dat deze gedachten zijn gevormd als een vorm van zelfbescherming.

Geen limieten, maar acties

Laat vervolgens deze gedachten gaan. Accepteer voor jezelf dat dit niet is wie je bent. Je bent meer dan je angst om te falen. Probeer de ‘beperkende gedachten’ te zien als foute gedachten.

Probeer daarna deze gedachten om te toveren in iets anders, iets positiefs. ‘Ik mag geen fouten maken’ verander je in ‘ik ben een perfectionist met oog voor detail en hard werken’ of ‘ik ga harder werken aan mezelf zodat ik in te toekomst minder fouten maak’. Niet denken in limieten, maar in acties.

Dit vind je misschien ook interessant

Reageer op artikel:
Zo overkom je je beperkende gedachten
Sluiten