Hoe kom je van je belangst af?

We communiceren meer dan ooit te voren, maar bellen ho maar! Want WhatsApp, sms en voice memo’s zijn het nieuwe bellen. Erg handig allemaal, maar soms zal je toch echt die telefoon moeten oppakken om een belletje te plegen. Bijvoorbeeld om een belangrijke afspraak met een klant te maken. Tijd om je belangst aan te pakken. 

Vroeger was bellen heel normaal. Mobiele telefoons bestonden nog niet en bellen deden we met de vaste lijn of in heuse telefooncellen. Tegenwoordig zijn we 24 uur per dag bereikbaar en hebben we contact via verschillende applicaties. Bellen is vaak niet nodig, maar dat betekent niet dat het niet van pas kan komen. Stel je voor dat je een klant moet bellen, of je werkgever? Dan is het wel belangrijk om normaal uit je woorden te komen.

Belangst

Stotteren, zweten, trillen. Je bent niet de enige die het eng vindt om te bellen. Uit onderzoek is gebleken dat Generation Now (jongeren tussen de 18 en 30 jaar) belangst heeft en het eng vindt om te bellen. Het onafhankelijke onderzoeksbureau Motivaction deed onderzoek naar ons belgedrag. En wat blijkt: Generation Now stuurt liever een tekstberichtje dan dat ze bellen. Terwijl ouderen vaak minder moeite hebben ermee. Er bestaat een grote kans dat dit komt, omdat zij nou eenmaal gewend zijn om te bellen.

Bellen kan je leren

Een goede voorbereiding is het halve werk (cliché, maar zo waar). Wie ga je bellen, waarom en waarover wil je praten? Bereid je goed voor, dit kun je doen door de vragen die je wilt stellen op te schrijven. Bedenk ook van te voren hoe het gesprek ongeveer zal lopen. We snappen dat je geen helderziende bent, maar je kunt wel een beetje een inschatten hoe het gesprek kan verlopen.

Het begin van een telefoongesprek is meestal het moeilijkst. Schrijf daarom precies op wat je gaat zeggen. Het liefst een paar voorbeeldzinnen zodat je niet meteen stil valt. Een andere handige tip: neem het telefoongesprek op. Je kunt een hoop leren van het terugluisteren van je telefoongesprek. In callcenters is het gebruikelijk dat werknemers hun gesprekken terugluisteren. De eerste paar keren is het misschien een beetje gek om je stem te horen, maar daar wen je wel aan.

Meer handige tips

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Hoe kom je van je belangst af?
Sluiten