Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Carrière 14 mrt 2020

Geen topvrouwen te vinden? Deze bedrijven lukten het wel

Houd je vast: er zijn meer Nederlandse CEO’s die Peter heten, dan dat er CEO’s zijn in ons kikkerlandje die vrouw zijn. Een kwalijke zaak natuurlijk. Helemaal omdat bedrijven vaak al worstelen met dertig procent vrouwen in de top, het wettelijke streefcijfer. Er wordt vaak gezegd dat dit komt omdat de topvrouwen niet te vinden zijn, maar toch zijn er bedrijven die de norm wél halen.

Van de tweehonderd grootste bedrijven van Nederland voldoen er slechts dertien aan het wettelijk streven, blijkt uit onderzoek van Atria, het Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis. Dit zijn onder andere de ANWB, uitgeverij Wolters Kluwer, PostNL, de Nederlandse Spoorwegen en Heineken.

View this post on Instagram

Hoe kwalijk is dit: minder dan 5 (!) procent van alle Nederlandse beursgenoteerde bedrijven heeft een vrouw als CEO, blijkt uit onderzoek. Dat betekent dat er meer CEO's zijn die Peter heten, dan dat er vrouwelijke CEO's zijn in Nederland…

A post shared by WorkJuice (@workjuice) on

Het gaat hier natuurlijk om de verplichte dertig procent aan topvrouwen, maar twee bedrijven lopen nog verder voor: bij Unilever is inmiddels de helft van de managers vrouw en bij Nestlé Nederland is zelfs meer dan de helft van de boardmembers vrouw. Hoe kregen deze bedrijven dat voor elkaar?

Meer dan de helft vrouw

Aan het AD vertelt Carola de Bont, directeur HR en zelf ook boardmember dat Nestlé Nederland al een tijdje dertig procent vrouwen in de board had, maar dat dit is opgelopen doordat nieuwe plekken zijn ingenomen door vrouwen. Inmiddels zijn er acht van de vijftien boardmembers vrouw.

“Zij zijn doorgestroomd uit andere bedrijfslagen”, legt ze uit. Die lagen zijn bij Nestlé ook vaak in balans. Vijftig procent is man en vijftig procent vrouw. Dit heeft het bedrijf gerealiseerd door niet naar geslacht te kijken bij iedereen die solliciteert, maar naar het persoonlijkheidstype. Zelfs bij stagiaires!

Kijken naar het persoonlijkheidstype

“Iedereen heeft bepaalde elementen in zijn of haar persoonlijkheid, die we aanduiden met kleuren”, zegt de Bont. Zo staat rood voor doelgerichtheid en het voortouw willen nemen en groen voor harmonie en zorg dragen voor anderen.

Op deze manier wordt een team samengesteld op persoonlijkheden en heb je niet alleen maar doelgerichte of harmonieuze types in het team. “Een team dat alleen maar doelgericht is zou van alles doen zonder bij die beslissing stil te staan, maar een team dat alleen maar harmonie zoekt gaat helemaal niet over tot actie.”

Over het algemeen zijn mannen vaker doelgericht, en vrouwen meer harmonieus. Nou hoeft dat natuurlijk echt niet voor elke man en vrouw zo te zijn en bestaat je persoonlijkheid uit nog veel meer eigenschappen. Toch is het resultaat van deze aanpak dat de verdeling man-vrouw veel beter is dan bij de meeste bedrijven.

Niet naar het cv kijken

Alhoewel Unilever het in de board iets slechter doet dan Nestlé (31 procent topvrouwen), wist de multinational wel gendergelijkheid te creëren in het management. Van de 14.000 managers wereldwijd is de helft vrouw. Dit heeft het bedrijf gerealiseerd door niet meer naar het cv te kijken, maar sollicitanten opdrachten te laten uitvoeren.

Tegen de NOS vertelt HR-manager Martine Zeeger dat Unilever bij de selectieprocedure werkt met artificial intelligence. “Het is lastig voor organisaties om ingesleten patronen te doorbreken”, zegt ze.“ Mannen nemen meer mannen aan, vrouwen meer vrouwen. Als je uit Amsterdam komt, neem je meer Amsterdammers aan, dat is de unconscious bias.”

“Dat doen mensen niet bewust, maar het is wel een patroon dat je vaak ziet in grote organisaties.”

Aan het begin van het selectieproces komt daarom geen mens aan te pas. Sollicitanten moeten opdrachten op de computer doen, die door algoritmen worden ‘nagekeken’. Pas in de laatste ronde moeten sollicitanten echt op gesprek komen.

Meer lezen over Unilever: De helft van de leidinggevenden bij Unilever is nu vrouw

Niet krampachtig vrouwen aannemen

Deze twee bedrijven nemen dus niet krampachtig vrouwen aan om maar aan topvrouwen te komen. Ze nemen geen vrouwen aan, alleen maar omdat ze vrouwen zijn. Dat is namelijk waar mensen vaak bang voor zijn. Door te kijken naar skills en persoonlijkheid, wisten deze bedrijven meer diversiteit in het bedrijf te creëren.

Maar dan zijn we er natuurlijk nog niet: diversiteit draait niet alleen om mannen en vrouwen, maar ook om leeftijd, nationaliteit, achtergrond, seksualiteit, industriekennis en bestuurservaring. Go, go, go!

Verder lezen?

In 4 weken naar een productiever leven?

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Geen topvrouwen te vinden? Deze bedrijven lukten het wel
Sluiten