Zo vind je de balans tussen werk en privé terug nu we thuiswerken

De muren van jouw thuiswerkplek komen zo langzamerhand op je af – maar het ziet er naar uit dat we de komende tijd nog zo veel mogelijk thuiswerken. Voor sommige mensen een zegen, voor anderen heel lastig. Vind jij het ook maar moeilijk om jouw werk- en privé gescheiden te houden? Wij geven je handvatten om die balans tussen werk en privé weer terug te vinden.

Een goede balans vinden tussen je werk- en privéleven was nog nooit zo belangrijk als nu. Tijd om een pro te worden.

1. Een aparte plek om te werken

Werken aan de eetkamertafel is leuk, maar het zorgt er wel voor dat je continu geconfronteerd wordt met je werkspullen. Als het mogelijk is, ga dan werken aan een apart bureau. Daar hoef je echt geen aparte home office voor de te hebben. Een klein bureau in de slaapkamer of zelfs in de gang werkt net zo goed.

Tip: De 5 beste bureaus voor kleine ruimtes

Werken op de bank of in bed klinkt verleidelijk, maar doe het niet. Naast dat het onwijs slecht voor je houding en lichaam is, is de keuze om niets te gaan doen snel gemaakt.

2. Ga naar buiten

Normaal gesproken moest je naar buiten om op je werkplek te komen, en weer naar buiten om thuis te komen. Blijf dat doen! Elke ochtend een rondje lopen voordat je gaat werken, zorgt ervoor dat je met een frisse vibe aan de slag kunt gaan in plaats van met je slaperige ochtendhoofd. Is voor je collega’s in de video-call ook leuker om naar te kijken.

Ben je klaar met werken? Ga dan weer eventjes naar buiten. Zo kan je de werkdag gemakkelijker afsluiten, en is de kans dat je ’s avonds nog veel te lang doorwerkt omdat je tóch even je mail wilde checken een stuk kleiner.

3. Blijf een routine houden

Hoe moeilijk het soms ook kan zijn, probeer toch een routine te houden. Eet ongeveer op dezelfde tijden je ontbijt, lunch, en avondeten. Sta elke dag ongeveer om dezelfde tijd op, en probeer rond dezelfde tijd naar bed te gaan. Júíst nu heeft jouw lichaam baat bij een routine.

Kan je wel wat tips gebruiken? Zo creëer je een positieve en productieve routine als je vanuit huis werkt.

Natuurlijk kan er hier en daar wel eens een uitzondering gemaakt worden, maar het hebben van een rode draad in jouw dagindeling kan goed helpen om die balans tussen werk en privé duidelijk te houden.

4. Sta vroeg op

Met vroeg opstaan bedoelen we niet meteen om vijf uur opstaan (tenzij je daar lekker op gaat natuurlijk), maar op een redelijk tijdstip zodat je goed kunt beginnen aan je werkdag. Zo gun je jezelf de tijd om wakker te worden voordat je begint met werken.

Om mezelf maar even als voorbeeld te nemen: ik sta elke dag om zeven uur op. Mijn werkdag begint officieel pas om half tien (al wil ik zelf nog wel eens eerder beginnen), wat me meer dan genoeg tijd geeft voor een koude douche, een ochtendwandeling, het maken van mijn ontbijt en het zetten van een goede kop koffie. Voor mij zijn dat dé essentials om mijn ochtend te kunnen scheiden van mijn werk.

5. Doe minder

Raak jij de balans tussen werk en privé soms kwijt omdat je én dat extra project op wilt pakken, én elke dag een home-workout wilt knallen, én gezond wilt eten, én een nieuwe side hustle wilt starten? Grote kans dat je gewoonweg teveel doet. Doe minder. Gun jezelf ook rust. Je hóéft niet 24/7 druk druk druk te zijn, ook nu niet.

In 4 weken naar een productiever leven?

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Zo vind je de balans tussen werk en privé terug nu we thuiswerken
Sluiten