6 redenen waarom je zoektocht naar een baan maar niet wil lukken

Iedereen die weleens een serieuze baan heeft gezocht, weet het: een baan zoeken kost bijna net zoveel tijd als een baan hebben. Het klinkt zo simpel, je cv opsturen naar bedrijven met een motivatiemailtje erbij, maar er komt veel meer bij kijken. Je steeds weer verdiepen in een bedrijf, alle social media in de gaten houden omdat daar tegenwoordig ook wordt gezocht, hoop hebben, teleurgesteld zijn, jezelf toch weer oppakken.

Een baan zoeken kost veel meer tijd dan we denken, en vaak moet je eerst een heleboel afwijzingen accepteren. Soms word je gewoon afgewezen omdat er iemand anders heeft gesolliciteerd die net wat beter in het plaatje van het bedrijf past. Maar een afwijzing kan ook andere redenen hebben.

Dit zijn dingen die ervoor zorgen dat een baan vinden niet lukt – en hoe je ze anders kunt doen.

Je laat niet zien wat jij voor een bedrijf kunt betekenen

We schreven het al eerder: het is onmisbaar om niet alleen je ervaringen en werkzaamheden op je cv te zetten, maar ook wat je binnen die functies hebt bereikt. Interessant dat je de social media voor een merk hebt bijgehouden, maar hoeveel leverde dat hen op qua volgers of interactie? En leuk dat je goed bent in leidinggeven, maar hoe groot was je team en wat heb je met hen bereikt?

Het laten zien van resultaten van je werk, laat een bedrijf zien wat jij kunt betekenen. Kan dat niet aan de hand van eerdere ervaring? Doe het dan op een andere manier. Bijvoorbeeld door niet alleen je vaardigheden te noemen maar ook waarom die onmisbaar zijn voor het bedrijf.

Je verdiept je niet in de bedrijven waar je solliciteert

Ben je al een tijdje bezig bent met een baan zoeken? Dan kan het zijn dat je op een gegeven moment lui wordt en hetzelfde cv met motivatiebrief naar elk bedrijf stuurt. En dan moet je op gesprek de vraag beantwoorden waarom jij zo graag bij het bedrijf wilt komen werken en denk je alleen maar: pff, omdat ik gewoon een baan nodig heb. Zeg, wat doen jullie eigenlijk precies?

Maar de gouden regel van solliciteren is júist dat je aandacht moet besteden aan de vacature en het bedrijf. Waar zijn ze precies naar op zoek? Welke kwaliteiten heb jij om daaraan te voldoen? Hoe beter je sollicitatie aansluit op het bedrijf en hoe beter je laat zien dat je je hebt verdiept in de werkzaamheden, hoe meer kans je over het algemeen maakt.

Je specialiseert je niet genoeg (of juist te veel)

Is een bedrijf op zoek naar iemand die supergoede video’s maakt voor een specifieke branche, en solliciteer jij als ‘audiovisueel expert met kennis van fotografie, podcasts en video voor iedereen’? Grote kans dat ze dan voor iemand kiezen die wel een echte niche heeft. Maar andersom kan het ook: als er wordt gezocht naar een algemeen GZ-psycholoog en jij je vooral verdiept in jeugdpsychologie, dan gaan ze misschien voor iemand die breder is opgeleid.

Het is heel erg afhankelijk van het soort bedrijf waar je wilt gaan werken of het een goed plan is om je heel erg te specialiseren of niet, maar het is wel goed om daar bewust bij stil te staan.

Je doet niet genoeg online

Een baan zoeken gaat allang niet meer alleen via websites: er zitten talloze recruiters op LinkedIn, bedrijven plaatsen vacatures op Facebook en zoeken vaak ook nog even je Instagram op om te kijken of je persoonlijkheid bij het bedrijf zou passen. Als een baan vinden niet lukt, kan dat dus zijn omdat je social profielen niet up-to-date zijn.

Het kan trouwens ook zijn dat er te veel informatie over jou op internet te vinden is. Info die niet per se geschikt is voor potentiële werkgevers… Hallo foto’s van die dronken avond die je vergat te verwijderen.

Je gebruikt je netwerk niet

Ja, wij hebben ook een hekel aan het woord netwerken – maar de goede mensen om je heen zijn wél ontzettend handig om je te attenderen op vacatures of misschien zelfs een goed woordje voor je te doen bij het bedrijf waar je solliciteert. Als een baan zoeken niet lukt, dan is het dus een idee om meer gebruik te maken van je netwerk.

Er zijn veel mensen die banen of opdrachten alleen maar via-via krijgen. Dat zegt genoeg over de kracht van communicatie met mensen die jou al kennen.

Je krijgt geen steun van anderen

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat mensen die motiverende berichten krijgen van hun omgeving, ook actiever zijn in een baan zoeken? Als jij familie en vrienden om je heen hebt die in je geloven en bij elke sollicitatie weer met je meehopen, kan dat serieuze positieve impact hebben op je zoektocht naar een baan. Je hoeft het niet alleen te doen – en dat is écht zo.

Meer lezen over een baan zoeken?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
6 redenen waarom je zoektocht naar een baan maar niet wil lukken
Sluiten