Ondernemen 29 apr 2019 Tessa Ham

Aranka van der Voorden over het belang van een community: “Mensen kopen graag van iemand die ze vertrouwen”

Terwijl Aranka van der Voorden haar eigen sportkledinglijn Jogha startte, begon ze ook een online community genaamd Fitgirlcode. Die groeide zo hard dat de eerste collectie binnen no-time was uitverkocht. Wij vroegen Aranka naar haar ondernemersverhaal en hoe een community ook jouw bedrijf kan helpen.

Want hoe pak je het bouwen van een community aan? Is het belangrijk jezelf te laten zien? En zijn er ook echte don’ts?

Wanneer ben jij je eerste bedrijf begonnen?

“Ik ben in 2014 officieel begonnen. Net als veel andere meisjes wilde ik een kledinglijn beginnen. Die had je eigenlijk al genoeg, dus begon ik een sportkledinglijn. In Australië had je al veel leuke merken, maar in Nederland zag je vooral zwarte broeken. Zo is Jogha ontstaan. Binnen een jaar tijd startte ik een tweede bedrijf, Fitgirlcode. Dat is een website waar we schrijven over gezond eten en sporten. Voor het publiek was dat mijn eerste bedrijf, omdat het opzetten van een kledinglijn nou eenmaal langer duurt dan een website.

Inmiddels coach ik ook startende ondernemers met mijn derde bedrijf Pretty Ambitious. Ik ben nu vijf jaar bezig en kreeg vaak de vraag hoe je een bedrijf start en of ze een kop koffie met me konden drinken. Ik bedacht me toen hoe leuk het zou zijn om beginnende ondernemers te helpen. Ik heb ervaring met start-up struggles op meerdere vlakken, als eigenaar van een kledinglijn, als publisher, maar ook als influencer.”

Voelde het voor jou als een grote stap om te gaan ondernemen?

“Ja, dat was zeker een grote stap. Het scheelde wel dat ik daarvoor bij een start-up, een online fashion community, werkte. Ik heb daar enorm veel geleerd. In de tijd dat ik daar werkte groeide de community van 20.000 naar 3 miljoen. Ik werd daar aangestoken met het ondernemersvirus.

“Ik dacht: als het niets wordt, ga ik gewoon bij de Albert Heijn werken.”

Ik wilde het heel graag proberen en dan moet je het gewoon doen, vind ik. Ik zei mijn baan op met een doel: binnen drie maanden mijn startkapitaal ophalen.”

Heeft een community jou geholpen bij de bedrijven die je nu hebt?

“Zeker, Fitgirlcode is eigenlijk alleen opgezet om Jogha te promoten. In die tijd kwamen bloggers heel erg op en die vroegen geld voor het promoten van de kleding. Geld dat ik niet had. Ik bedacht me dat ik zelf dan maar in die scene moest komen, samen met vriendinnen die ook aan het sporten waren.

Er waren op dat moment geen platformen als Fitgirlcode. Al snel klopten grote bedrijven als Nike en Adidas bij ons aan om samen te werken, terwijl ik op dat moment natuurlijk eigenlijk een concurrent aan het opstarten was. Maar ja, het zijn gewoon twee aparte bv’s.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Aranka van der Voorden (@aranka.world) op

Waarom is het bouwen van een community zo belangrijk?

“Koud verkopen met ‘Koop dit’, werkt niet. Mensen kopen graag van een expert, iemand die ze vertrouwen.

“Gemiddeld bezoeken mensen je website drie tot veertien keer voordat ze ook daadwerkelijk wat kopen.”

Door een community op te bouwen laat je zien dat jij verstand hebt van datgene wat jij verkoopt.

Een community heeft ook veel waarde. Je kunt wat terugvragen, feedback of co-creatie bijvoorbeeld. In feite heb je een grote betrokken focusgroep waar je dingen aan kunt voorleggen.”

Heb je tips voor mensen die net zijn begonnen met het bouwen van een community?

“Heel vaak komen startende ondernemers bij mij en zeggen ze: ‘Als ik iets post, reageert er niemand op.’ Dat je geen like of reactie krijgt, betekent niet dat jouw boodschap niet aankomt. Misschien reageert jouw doelgroep niet zo snel als bijvoorbeeld tieners. Of wilde iemand gewoon even scrollen zonder te reageren. Word niet gedemotiveerd als het niet snel lukt, je volgers hebben tijd nodig om je te leren kennen.

Stel vragen in je posts, al reageert er misschien niemand. Begin met het low hanging fruit, de mensen die echt fan van je zijn, en bouw dan door naar een community.

Vergeet ook niet dat jij jouw posts allemaal achter elkaar voorbij ziet komen en het gevoel hebt dat jij je volgers dood spamt, maar dat je in werkelijkheid verdwijnt tussen de kattenfilmpjes en de Paashazen. Mijn Pretty Productive planner is met kerst uitgekomen, maar toen ik laatst een foto plaatste van wat ik erin had ingevuld, kreeg ik opeens de vraag van volgers waar ze die planner konden krijgen. Ik dacht: jongens, ik heb jullie laten zien hoe deze geproduceerd werd. Ik dacht ook dat ik ze ermee had dood gespamd.

Kijk, je kunt ook geld uitgeven aan Adwords en Facebook Advertising. Dat kan. Je moet wel een beetje feeling hebben met online. Toch denk ik dat het voor ondernemers heel waardevol is. Je bent on top of mind en je leert je klant echt goed kennen.”

Hoe belangrijk is het dat je ook jezelf laat zien?

“Als startende ondernemer is dat heel belangrijk.

“Het is dé manier om je te onderscheiden van de grote merken, die allang geen eigen gezicht meer hebben of daar iemand voor inhuren.”

Artikelen op Fitgirlcode waar een foto van mij bij staat scoren bijvoorbeeld zes à zeven keer beter dan de rest van de content.

Er zijn ook mensen die zeggen niet alles van hun leven te willen laten zien. Maar je kunt je personal brand ook goed tonen zonder dat je daarbij je kinderen of huis laat zien. Jij kiest wat je wel en niet laat zien.”

Lees ook: De 5 stappen om jouw personal brand te bouwen (en ja, jij doet dit ook)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Aranka van der Voorden (@aranka.world) op

Wat zijn echte don’ts bij het bouwen van een community?

“Jouw insteek mag nooit commercieel zijn, om alleen iets te verkopen. Dat is niet waarom iemand je gaat volgen. Je producten zijn secundair. Zorg dat wat je gratis weggeeft, genoeg waarde heeft, zodat ze graag willen betalen voor wat jij nog meer te bieden hebt.

Zorgt daarbij dat je authentiek blijft. Je kan bijvoorbeeld ook eerlijk zijn over de dingen die niet zo makkelijk liepen.”

Wat is de grootste les die je hebt geleerd tijdens het ondernemen?

“Dat je jouw bedrijf voor jou moet laten werken, in plaats van jij voor je bedrijf. Alle ondernemers die bij mij komen, willen zoveel zelf doen. Maar als je zo veel oppakt, is er geen ruimte meer om dingen op te pakken die fout gaan. Dat kan in je bedrijf zijn, maar ook in je privé-leven. Je moet er wel voor zorgen dat het leuk blijft.

Alleen op een eilandje gaan zitten werkt niet. Doe de dingen waar je goed in bent en zoek voor de rest anderen die je erbij kunnen helpen. It takes a village om een bedrijf te starten.”

Maandag 29 april start Aranka’s #INSTAPRENEUR cursus op Instagram waarin je leert van jouw personal brand een moneymaking machine te maken. Aranka krijgt meer dan 40% van haar klanten via haar Instagram account en is erachter gekomen dat er een logica zit in het aantrekken van de juiste volgers en deze vervolgens omzetten in klanten. In de cursus krijg je niet alleen tips, maar ook tools en opdrachten waar je meteen mee aan de slag kunt. Hier lees je meer over de cursus.

Wil jij een kaartje winnen t.w.v. van 77 euro inclusief btw? Doe dan mee met de winactie op Instagram!

View this post on Instagram

💥 WINACTIE 💥 Wij vroegen ondernemer en coach @aranka.world naar haar ondernemersverhaal én de do's & don'ts van het bouwen van een community. Wil je na het lezen van het interview nog meer tips? Goed nieuws: wij mogen een kaartje t.w.v. 77 euro weggeven voor haar Instagram cursus #INSTAPRENEUR! 🙌 In de cursus leer je hoe je kunt groeien op Instagram en hoe je van jouw personal brand een moneymaking machine kunt maken. Wil je kans maken? Zorg dat je @prettyambitious_com en @workjuice volgt en laat hieronder in de comments weten waar jij tegenaan loopt bij het bouwen van een community. Het interview met Aranka lees je via de link in bio!

A post shared by WorkJuice (@workjuice) on

Meer toffe interviews

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Aranka van der Voorden over het belang van een community: “Mensen kopen graag van iemand die ze vertrouwen”
Sluiten