Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 12 juli 2020

Ondernemers opgelet: hoe de Ansoff Matrix ervoor gaat zorgen dat je blijft groeien

De Ansoff matrix (ook wel het Ansoff model genoemd) bestaat al ruim zestig jaar, maar is voor ambitieuze ondernemers nog net zo relevant. Als je met jouw bedrijf wil blijven groeien, zal je moeten blijven zoeken naar manieren om dit te blijven doen. De Ansoff matrix helpt je de meest geschikte manier te vinden.

Met behulp van de Ansoff matrix weet je waar je krachten op moet richten om te kunnen blijven groeien.

De Ansoff matrix explained

De Ansoff matrix dankt zijn naam aan de Amerikaanse econoom Igor Ansoff, die (zoals zijn naam al doet vermoeden) oorspronkelijk uit Rusland komt. Hij ontwikkelde de matrix, die vier groeistrategieën omvat: marktpenetratie, productontwikkeling, marktontwikkeling en diversificatie.

De vier groeistrategieën van de Ansoff matrix

Volgens de Ansoff matrix kun je je als onderneming focussen op één van deze vier groeistrategieën:

  • Marktpenetratie (groeien met bestaande producten/diensten in bestaande markt)
  • Productontwikkeling (nieuwe producten/diensten aanbieden voor bestaande markt)
  • Marktontwikkeling (nieuwe markten voor bestaande producten/diensten)
  • Diversificatie (nieuwe producten/diensten lanceren in nieuwe markten)

Marktpenetratie uit de Ansoff matrix

Heel kort gezegd is marktpenetratie: meer halen uit een bestaand product op een bestaande markt. Dit kan door klanten bij de concurrent weg te lokken of ervoor te zorgen dat bestaande klanten meer gaan kopen. Je focus zal hierbij dus waarschijnlijk grotendeels liggen op marketing en sales.

Marktpenetratie is de minst risicovolle optie van de vier groeistrategieën van de Ansoff matrix. Je weet immers hoe het product ontvangen wordt én je bent bekend met de markt.

Voorbeelden van marktpenetratie:

  • In de sale (zoveel % korting, tweede gratis)
  • Extra sales manager
  • Meer advertenties
  • Upselling (hoe McDonald’s bijvoorbeeld vraagt om voor nét iets meer een groot menu te kopen)
  • Campagnes door influencers
  • Incidentele klanten veranderen in vaste klanten door loyaltymarketing (vaste privileges voor vaste klanten)
  • Product vernieuwen zodat je klanten weer bij je kopen (goed voorbeeld hiervan is de smartphonemarkt)

Wanneer is marktpenetratie het meest en minst interessant voor jou?

Heb je nog een klein marktaandeel? Dan kan je op dat gebied veel winnen en is marktpenetratie waarschijnlijk voor jou interessant. Met een groot marktaandeel kun je dan logischerwijs beter één van de andere strategieën kiezen. Dat geldt ook als je lage marges hebt en daardoor nog minder zal verdienen.

Lees ook: Instagram done right: hoe NA-KD één van snelstgroeiende bedrijven van Europa werd

Productontwikkeling uit de Ansoff matrix

Bij productontwikkeling kun je denken aan productinnovaties of productvariaties. Een hele bekende strategie die onder productontwikkeling valt, is cross selling. Hierbij biedt je extra producten of diensten aan bij bestaande klanten.

Voorbeelden van productontwikkeling:

  • Een iPad Mini op de markt voor tablets verkopen als je al iPad’s verkoopt
  • Je aanbod uitbreiden (naast hondenvoer ook hondenspeeltjes verkopen)
  • Naast het bouwen van websites ook hosting aanbieden

Wanneer is productontwikkeling het meest en minst interessant voor jou?

Dit is typisch een groeistrategie die vaak wordt gebruikt bij bedrijven die al een groot marktaandeel hebben, maar toch willen groeien. Je loopt met deze strategie wel wat meer risico. Je weet namelijk nooit zeker of je nieuwe producten gaan aanslaan bij je doelgroep. Ook moet je oppassen voor verwatering. Dit houdt in dat er kwaliteitsverlies over je gehele aanbod kan ontstaan als je je focus moet verdelen.

Lees ook: Hoe 2 jonge vaders natuurlijke babyverzorgingsproducten gingen maken: mede-oprichter Jochem vertelt over het ontstaan van Naïf

Marktontwikkeling uit de Ansoff matrix

Bij marktontwikkeling ga je met een bestaand product een nieuwe markt bestormen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Je ziet dat veel bedrijven op een gegeven moment de markt in een ander land gaan bestormen. Dit is een typisch voorbeeld van marktontwikkeling.

Maar je kunt ook een andere doelgroep aanboren. Je naast b2b ook richten op particulieren, bijvoorbeeld. Of premium varianten aanbieden van bestaande producten of diensten, om zo een nieuwe doelgroep aan te spreken.

Voorbeelden marktontwikkeling:

  • Naast offline ook online verkopen (of andersom)
  • Naast drogisterijen (of ander type winkel) ook in speciaalzaken verkopen
  • Ook op de markt in Duitsland gaan verkopen
  • Een luxere auto door bedrijf die normaal in het middensegment opereert
  • Een software-bedrijf biedt een uitgeklede versie van hun dienst naast zakelijk nu ook particulier aan

Wanneer is marktontwikkeling het meest en minst interessant voor jou?

Ook marktontwikkeling is het meest interessant voor bedrijven die al een groter marktaandeel hebben. Bovendien is het goed om te weten dat marktontwikkeling voor diensten vaak eenvoudiger te realiseren is. Je zal namelijk vaak aanpassingen moeten maken en met producten kost dat veel meer tijd, energie en kosten.

Er zitten wel weer risico’s aan verbonden. Zo moet je enorm goed onderzoek doen naar de nieuwe markt. Hoe zit het daar met de concurrentie? Zit de nieuwe doelgroep wel te wachten op jou? Tip: let als je geografisch gaat uitbreiden ook goed op de wet- en regelgeving van andere landen.

Diversificatie uit de Ansoff matrix

De laatste groeistrategie uit de Ansoff matrix is diversificatie. Dit is ook meteen de meest risicovolle manier om te groeien. Hierbij ga je namelijk een nieuw product of dienst voor nieuwe klanten ontwikkelen. Je weet niet zeker of je product of dienst gaat aanslaan. Je bent namelijk nog niet echt bekend met de nieuwe markt.

Het voordeel van de strategie diversificatie is dat jij je hiermee echt kan voorlopen op de concurrentie. Daar schuilt overigens ook een gevaar in. In het verleden is het al vaker gebeurt dat een concurrent jouw vernieuwende product verbetert en daarmee de markt verovert.

Voorbeelden diversificatie:

  • De Apple iPad (Apple was de eerste die een tablet uitbracht)
  • Een luchtvaartmaatschappij die een hotel koopt

Ook interessant: Het grote verschil tussen succesvolle en falende ondernemers

Reageer op artikel:
Ondernemers opgelet: hoe de Ansoff Matrix ervoor gaat zorgen dat je blijft groeien
Sluiten