Bewezen: met een biertje of wijntje op ben je beter in het oplossen van creatieve problemen

We hadden nooit verwacht dat we op WorkJuice zouden adviseren om op werk alcohol te drinken, maar here it goes: met een biertje of wijntje achter de kiezen ben je beter in het oplossen van creatieve problemen.

Begrijp ons niet verkeerd: we adviseren niet om het maar op een zuipen te zetten op je werk. Maar heb je binnenkort een brainstorm? Dan is het een idee om die naar een café in de buurt te verplaatsen.

Hoe zit dat?

Hoogleraar Andrew Jarosz van de Mississippi State University deed onderzoek naar de effecten van alcohol op onze creativiteit. “Je hoort vaak van schrijvers en kunstenaars dat ze drinken, omdat het hun creativiteit een boost geeft”, zegt Jarosz op Harvard Business Review. “Mijn collega’s en ik wilden onderzoeken of daar wetenschappelijk bewijs voor is.”

Voor het onderzoek gaven ze twintig mannelijke proefpersonen cocktails met vodka-cranberry totdat het alcoholgehalte in het bloed de legale intoxicatie naderde. Vervolgens kregen de deelnemers van het onderzoek vijftien creatieve problemen voorgelegd uit een Remote Associates Test (RAT).

Bij deze test krijg je drie woorden voorgeschoteld als ‘wijn’, ‘donker’ en ‘koud’ en moet je raden welk woord hierbij hoort. In dit geval is het antwoord ‘kelder’. De deelnemers die cocktails achterover hadden geslagen, losten niet alleen twee tot drie problemen meer op, ze waren ook nog eens sneller.

Benieuwd hoe goed jij zou zijn in een RAT? De Rijksuniversiteit Groningen heeft een test online staan.

Lees ook: De valkuilen van brainstormen (en zo werkt het wél)

Met alcohol verlies je focus

Op veel vlakken van je werk is een slok op hebben juist niet goed voor je prestaties. Zo zorgt alcohol ervoor dat je je focus verliest. “In dit geval is het verlies van focus juist een goede zaak”, zegt Jarosz. “Bij een test van RAT is het belangrijk je niet te blijven focussen op je eerste ingeving. Alcohol lijkt je te helpen de ‘irrelevante’ ingevingen door te laten.”

Als je binnenkort een brainstorm hebt, waar je met out of the box oplossingen voor creatieve problemen moet komen, is het volgens de onderzoeker een goed idee om een biertje te openen. Let daarbij wel op dat je niet te veel drinkt, want dan gaat het positieve effect verloren.

Denk de volgende dag nog eens goed over de ideeën na. Welke ideeën waren gisteren fantastisch, maar blijken nuchter dat niet meer? Welke zijn écht realistisch? Op deze manier kom je op creatieve out of the box ideeën die ook nog eens haalbaar zijn. Best of both worlds!

Ook interessant: Zo maak je meetings een stuk efficiënter

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Bewezen: met een biertje of wijntje op ben je beter in het oplossen van creatieve problemen
Sluiten