Dit is hoe Airbnb en Uber hun eerste 1000 klanten kregen

Hoe groots je businessplannen ook zijn, zonder eerste klanten kom je nergens. Maar hoe verzamel je de eerste mensen die in jouw bedrijf geloven? We kijken naar succesvolle leermeesters Airbnb en Uber.

Een geweldig idee hebben voor je eigen bedrijf is vaak niet de moeilijkste stap. Een groot klantenbestand opbouwen daarentegen is een stuk moeilijker. Zeker je eerste 1000 klanten vinden kan erg tricky zijn.

Ook grote bedrijven hebben hier ooit mee geworsteld. Als je het lastig vindt om klanten te werven dan zijn deze voorbeelden misschien wel dé inspiratie die je nodig had.

Les 1: denk uit het perspectief van de klant

Je kan het je misschien niet meer voorstellen, maar ooit was er een tijd waarin de Airbnb website nog niet uitpuilde met leuke huizen van over heel de wereld. Om mensen zo ver te krijgen om hun huizen te delen op het platform, bedachten de oprichters een slim trucje. Ze gingen naar de plek waar zij heen zouden gaan als Airbnb niet bestond, Craigslist.

Ze creëerden een software om Craigslist te hacken. Niet om de site plat te leggen, maar om contactgegevens te verkrijgen van de verhuurders. Vervolgens mailden ze de verhuurders met de vraag of ze hun eigendom ook op Airbnb wilden adverteren. Dit is overigens niet helemaal oké, maar het leert ons wel vanuit het perspectief van de klant én out of the box te denken.

Les 2: Zorg voor een bétere ervaring

In het geval van Airbnb was het duidelijk wat hen oorspronkelijk te doen stond: betere foto’s van appartementen voorzien dan de crappy foto’s die op sommige concurrerende sites te zien waren.

De slimme strategie die ze hiervoor bedachten was om professionele fotografen uit te sturen naar de eigendommen. Op die manier konden websitebezoekers de eerste Airbnb-woningen in uitstekende kwaliteit bekijken.

Dit werd al snel de standaard van de website. Het geniale aan deze strategie is dat iedereen die zijn woning voortaan op Airbnb zou willen plaatsen, automatisch betere foto’s maakt om te kunnen opboksen tegen de concurrentie.

Ook Uber deed iets gelijkaardigs. In de prille beginmaanden van Uber waren alle Ubers stijlvolle, zwarte auto’s met professionele chauffeurs. Een goede ervaring met Uber werd op die manier gegarandeerd. Dat resulteerde automatisch in spontane mond-tot-mond-reclame van de klanten.

Les 3: Timing is everything

De volgende stap in het verhaal voor Airbnb en Uber was om hun klantenbestand uit te breiden op wereldwijde schaal. Dit zou een kwestie zijn van de juiste steden kiezen op het juiste moment. Dit betekende: op zoek gaan naar plaatsen waar de vraag groot is en het aanbod laag.

Uber onderzocht hiervoor in welke steden de grootste nood was aan taxi’s. In deze steden lanceerden ze hun campagnes op de momenten waarop mensen ze het meeste nodig hadden (zoals in vakanties wanneer mensen vaker op stap gaan).

Ook Airbnb speelde in op de hoge nood aan hotels in bepaalde steden. Slim, want op die manier haalden ze in één klap een groot aantal klanten binnen. Een leuke bijkomstigheid aan plaatsen waar de vraag groot is en het aanbod laag, is dat de eerste klanten doorgaans vergevingsgezinder zijn voor beginnersfoutjes.

Meer lezen over ondernemen?

Harvard Business School

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Dit is hoe Airbnb en Uber hun eerste 1000 klanten kregen
Sluiten