Redactie
Redactie Carrière 26 apr 2020

Zo zit het precies met afschrijvingen voor je onderneming

Bij het bijhouden van je boekhouding heb je vast wel eens van de term afschrijvingen gehoord. Je hoort het ook wel eens als je een auto wilt kopen. Dat je ‘rekening moet houden met de afschrijving’. Maar het blijft toch een beetje een vage term waarvan de meesten niet precies weten wat het is, en hoe het werkt.

Het zit in elk geval gekoppeld aan het doen van een investering. Nikkie den Dekker – co-founder van boekhoudoplossing Paperdork – vertelt je er alles over.

Wanneer is iets een investering?

Ook over het woord investering bestaat in de ondernemerswereld nog wel eens wat onduidelijkheid. Want wat voor jou een investering is, is dat niet per se voor de Belastingdienst.

De Belastingdienst noemt iets een investering wanneer het een bedrijfsmiddel is dat langer dan één jaar meegaat. Voor veel ondernemers moet je dan denken aan een laptop, telefoon of camera, maar het kan bijvoorbeeld ook een machine zijn om producten te produceren.

Hoe werken afschrijvingen?

Normaal gesproken zijn de kosten van bedrijfsuitgaven aftrekbaar in het jaar dat je de uitgave doet. Dat is ook voor investeringen tot €450 het geval. Maar omdat een investering langer meegaat mag je bij investeringen boven de €450 niet alle kosten direct aftrekken.

In plaats daarvan verspreid je dit over de periode dat je het bedrijfsmiddel gebruikt, met een minimum van vijf jaar. Dat geldt overigens voor je inkomstenbelasting, de btw mag je wel direct geheel opgeven.

Lees ook: Wat kun je nou precies wel en niet terugvragen aan btw? We vroegen het House of Tax

Het idee achter een investering is daarnaast dat jouw bedrijfsmiddel elk jaar een beetje minder waard wordt. Tot een bepaalde grens waarop je het middel niet meer kan gebruiken en eventueel zou verkopen: dat wordt ook wel de restwaarde genoemd.

Dus: hoeveel is jouw bedrijfsmiddel na x aantal jaar nog waard? Om afschrijvingen te berekenen heb je al deze aspecten nodig: de aanschafwaarde, de restwaarde en de levensduur.

paperdork boekhoudprogramma
Bron: Paperdork

Voorbeeldsom

Om te laten zien hoe afschrijvingen concreet werken hebben we een voorbeeldsom gemaakt. Stel: je koopt een nieuwe Macbook met een aanschafprijs van €2000 excl. BTW. De Belastingdienst hanteert de regel dat je minimaal over 5 jaar moet afschrijven. We gaan er vanuit dat de laptop na 5 jaar nog €500 waard is. Je kunt met deze getallen de volgende som invullen:

Afschrijving per jaar = (aanschafprijs – restwaarde) / gebruiksduur in jaren

Deze kunnen we dus als volgt invullen:
Afschrijving per maand = (2000 – 500) / 5

In dit voorbeeld kom je daarmee op een afschrijving van €300 per jaar. Dat betekent dat je jaarlijks dit bedrag mag opvoeren als kosten in je boekhouding.

The easy way

Wil jij je niet bezig hoeven houden met dit soort rekensommetjes? Dan zijn er gelukkig anno 2020 genoeg boekhoudprogramma’s waarmee dit automatisch voor je wordt berekend én direct goed gaat in je aangifte. Daarnaast kan een boekhouder je helpen als je niet precies weet hoe het zit met de gebruiksduur en de restwaarde. Je kunt er in elk geval vanaf nu over meepraten. ?

Paperdork is een innovatieve totaaloplossing voor boekhouding. Voor een vast bedrag per jaar krijg je toegang tot een online boekhoudapp en een ‘cijfermeester’ die checkt op fouten, alle aangiftes doet en waar je al je vragen aan kunt stellen. Meer weten? Bekijk de website of beantwoord de vraag of jij een boekhouder nodig hebt in de quiz.

Ook interessant: Dit is er veranderd aan de kleineondernemersregeling (spoiler: een hoop…)

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Zo zit het precies met afschrijvingen voor je onderneming
Sluiten