Snel afgeleid op werk? Dit kun je doen om je te focussen

Lastige taakjes willen we vaak uitstellen (guilty) en onze mail checken we de hele dag door. We hebben er allemaal last van. Even snel je social media checken en ‘Huh zijn er al twintig minuten voorbij?’ De hele dag door en overal waar we zijn hebben we last van afleiding, maar wat kun je nou eigenlijk doen tegen afleidingen op je werk?

Bijna alle afleidingen waar jij (dagelijks) mee te maken hebt, worden veroorzaakt door anderen die jouw tijd willen opeisen. En dit heeft negatieve gevolgen. Niet alleen voor je werk, maar ook voor jezelf. Na een onderbreking weten we namelijk vaak niet meer hoe we iets hebben achtergelaten. En soms is het zelfs zo erg dat we niet eens meer weten wat we aan het doen waren.

Vaak ervaren we meer stress omdat we onze taken niet af kunnen krijgen. Ook word je uit je workflow gehaald en dat is vaak moeilijk op te pakken. En last but not least, de kwaliteit van je werk gaat achteruit. Er is onderzoek gedaan waaruit blijkt dat we (in verhouding) meer fouten maken zodra we onderbroken worden.

Wat kun je doen tegen afleidingen op de werkvloer?

Gelukkig zijn er wel oplossingen om zoveel mogelijk afleiding te vermijden. Maar honderd procent vermijden zal helaas nooit lukken. Niemand kan namelijk acht uur lang geconcentreerd blijven werken en dat is helemaal niet erg!

#1 Stilte tijd invoeren

De stilte tijd (surprise) is een periode op de dag waarop je collega’s en jij elkaar niet mogen storen. Het makkelijkste is om de stilte tijd aan het begin van de dag in te voeren. In de ochtend kun je je vaak beter concentreren dan later op de dag.

Ook leuk: 5 x jullie leukste ongemakkelijke blunders op het werk

#2 Vermijd social media

Ja, ik spreek uit ervaring als ik zeg dat dit lastig is. Je wilt toch een beetje op de hoogte blijven en ach, die vijf minuutjes kunnen geen kwaad toch? Wrong, we weten allemaal dat die vijf minuten bar snel in een half uur kan veranderen. Het beste is om tijdens de lunchpauze je socials te checken.

#3 Schaf een notitieblokje aan

Niet vergeten dat ik vanavond de afwas moet doen. Oh dat mailtje moet ik nog beantwoorden. Heb ik eigenlijk wel genoeg boodschappen in huis? Spoken dit soort gedachtes door je hoofd? Logisch dat je je niet goed kunt concentreren. Wat heel goed werkt in deze situaties is om een notitieblokje aan te schaffen waar jij al je gedachtes op een rijtje kunt zetten. Misschien kun je zelfs een to-do lijstje maken.

#4 Planning

Nee, geen paniek. We zeggen niet dat je een hele planning voor al je taken moet maken. Dat doen we je niet aan. Maar het is wel handig om een moment op de dag te kiezen voor taken die niet zo belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld je mail checken. Dat is minder belangrijk dan het project waar je aan werkt. Begin daarom ‘s ochtends aan het project en check aan het einde van de dag je mail. Daar heb je minder concentratie voor nodig.

Nogmaals, niemand kan acht uur lang vol concentratie werken. En soms krijg je tijdens die afleiding juist de creatieve ideeën die je anders nooit gekregen zou hebben.

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Snel afgeleid op werk? Dit kun je doen om je te focussen
Sluiten