Belangrijk: zo werk je niet alleen in, maar ook aan je bedrijf

Als ondernemer heb je vast weleens gehoord dat je ook áán je bedrijf moet werken, in plaats van alleen erin. Allemaal leuk en aardig, maar je verdient toch geld door voor klanten te werken? En wat houdt dat vage ‘aan je bedrijf werken’ eigenlijk precies in?

Wat is het verschil tussen in en aan je bedrijf werken?

Als je in je bedrijf aan het werk bent, ben je voornamelijk bezig met de dagelijkse werkzaamheden. Als je tekstschrijver bent, schrijf je teksten. Ben je coach? Dan ben je aan het coachen. En heb je een webshop? Dan ben je bezig met het verzenden van orders. You get the picture.

Op zich is er niets mis met in je bedrijf werken, dit brengt juist geld in het laatje. Maar het probleem hiermee is wel dat je bedrijf op hetzelfde niveau blijft hangen. Het groeit niet. Als je hier verandering in wil brengen, zal je áán je bedrijf moeten gaan werken.

Aan je bedrijf werken

Bij het werken aan je bedrijf kijk je in helicopterview naar je bedrijf. Waar wil je heen met je bedrijf? Ben je dan op de goede weg? Een mooie vraag die ik weleens gehoord heb, is deze: stel dat dit bedrijf van iemand anders was, zou jij het dan morgen kopen? Soms zijn we namelijk zo druk met de dagelijkse werkzaamheden dat we een bedrijf opbouwen waar we niet meer honderd procent achterstaan.

De eerste keer dat je de tijd neemt om aan je bedrijf te werken, is het belangrijk jouw ultieme doel helder voor ogen te hebben. Dat is namelijk een goede manier om te bepalen welke werkzaamheden ‘in’ je bedrijf zijn en welke ‘aan’. Bij elke handeling kun je jezelf dan afvragen: “Brengt dit mij dichter bij mijn doel?”

Het maken van posts op social media is bijvoorbeeld typisch een voorbeeld van ‘in’ je bedrijf werken, terwijl het bedenken van een socialmediastrategie ‘aan’ je bedrijf werken is.

Geen tijd voor?

Probeer een uurtje per dag aan je bedrijf te werken. Dit doe je door ergens op de dag een uur in je agenda te blocken. Zet je telefoon uit en sluit je mail af, en richt je in dat uur full focus op je bedrijf. Lukt dit echt niet? Trek dan eens in de twee dagen een uur uit.

Het kan ook zijn dat je het fijner vindt om eens per week een dagdeel aan je bedrijf te werken. Kijk zelf wat voor jou het fijnst werkt!

Manieren om aan je bedrijf te werken

Ben je ervan overtuigd dat je inderdaad meer aan je bedrijf moet werken, maar heb je nog niet voor ogen hoe dan precies? Wij verzamelden een aantal manieren om aan je bedrijf te werken.

Denk na over de toekomst

Een groot deel van ‘aan je bedrijf werken’ houdt in dat je nadenkt over je wensen in de toekomst en hoe jouw bedrijf efficiënter kan worden. Dat niet alleen trouwens: je werkt dit natuurlijk ook uit tot een actieplan.

Denk bijvoorbeeld na over deze vragen:

  • Waar wil je over een jaar zijn met je bedrijf?
  • Wat zijn je droomklanten? En wat moet je doen om die te bemachtigen?
  • Wat voor omzet wil je per maand realiseren? (Wees realistisch!)

Ga op zoek naar sparringpartner, mentor of mastermind groepje

Je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Verzamel mensen om je heen die je verder kunnen helpen. Dit kan een sparringpartner zijn waarmee je eens in de zoveel tijd afspreekt om struggles en ook juist successen te bespreken. Ook een mentor of mastermind groepje kunnen je helpen om van een afstandje naar je bedrijf te kijken en tot nieuwe inzichten te komen.

Investeer in nieuwe kennis en persoonlijke ontwikkeling

Doe mee met (online) cursussen om nieuwe kennis op te doen, waarmee je jouw bedrijf verder helpt. Tegenwoordig zie je ook steeds meer memberships, waarin je wordt ‘gedwongen’ om aan je bedrijf te werken. Check bijvoorbeeld eens de memberships van Charlotte van ‘t Wout, The Goaldiggers Club en The Confetti Collective.

Stel: je wil onderzoeken of je manieren kunt gebruiken om passief inkomen te genereren. Ook het lezen van boeken en blogs en het luisteren van podcasts over onderwerpen waar je meer over wilt leren, is een vorm van aan je bedrijf werken.

Zie ook: Deze 9 online cursussen over digitale marketing zijn geen aanslag op je bankrekening

Het bedenken van strategieën

Welke social kanalen kan jij gebruiken om jouw doelen te bereiken? En hoe ga je deze dan inzetten? Hoe ga je met je bedrijf innoveren? Hoe zorg je voor een betere vindbaarheid op Google? En hoe krijg je meer naamsbekendheid? Allemaal zaken die jouw bedrijf laten groeien en waar je eerst een strategie voor moet bedenken.

Aan de slag

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Belangrijk: zo werk je niet alleen in, maar ook aan je bedrijf
Sluiten