Geld 21 mrt 2019 Tessa Ham

7 tips om sponsors voor je evenement te vinden

De meesten van ons vinden het best ongemakkelijk om aan anderen geld te vragen. Maar ja, als jij een killer evenement wil neerzetten, zal je toch sponsors moeten vinden. Hoe pak je dat aan?

Het regelen van sponsors is één van de moeilijkste uitdagingen bij het organiseren van een evenement. We waarschuwen je daarom alvast: het gaat niet makkelijk worden en je zal afwijzingen ontvangen. Deze zeven tips helpen je hopelijk om sponsors voor je evenement te vinden.

Zorg dat er belang is voor de sponsors

Een hele belangrijke tip, en ééntje waardoor het misschien makkelijker wordt om potentiële sponsors voor je evenement te benaderen. Natuurlijk wil jij iets van de sponsor, maar bedenk je dat de sponsor ook iets aan deze deal heeft. Ten minste, als je de juiste potentiële sponsors hebt verzameld. Dat brengt ons op de volgende tip.

Steek tijd in het vinden van de juiste matches

Je kunt beter weinig mails eruit sturen naar bedrijven die perfect bij jouw evenement passen, dan veel naar bedrijven waarmee er eigenlijk geen match is. De meest voor de hand liggende match is natuurlijk de doelgroep, maar je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar de visie van een bedrijf.

Denk niet alleen aan grote bedrijven

Een grote naam gekoppeld aan je evenement staat misschien goed, maar deze bedrijven krijgen wekelijks tientallen verzoeken binnen, vertelt sponsoring adviseur Danny de Graaf op zijn blog. Je kan het eigenlijk veel beter proberen bij kleinere bedrijven die op zoek zijn naar meer naamsbekendheid.

Dit vind je misschien ook interessant: Deze strategie voor je to do-lijstje zal je een hoop minder stress opleveren

Stuur niet iedereen hetzelfde verzoek

Als het goed is heb je bedacht welk belang het bedrijf heeft bij het sponsoren van jouw evenement. Het zou zonde zijn als je de potentiële sponsor vervolgens een dertien in een dozijn mailtje stuurt, die helemaal niet persoonlijk is.

Luister naar de potentiële sponsors

Goed, er is enthousiast gereageerd op je mail en een eerste ontmoeting volgt. Hierbij is het enorm belangrijk om te luisteren naar wat de sponsor precies wil bereiken. Niet alleen met dit evenement, maar bijvoorbeeld ook dit jaar. Hoe beter je luistert, hoe meer je het sponsorpakket kan aanpassen naar de potentiële sponsor. En hoe groter de kans natuurlijk weer is dat ze echt met je in zee gaan.

Niet alleen ‘verkopen’ dus, maar vooral ook luisteren.

Een flyer of een banner is niet genoeg

Zoals we net al zeiden moet de sponsor ook iets hebben aan deze deal. Alleen een flyertje of een banner gaat de klus tegenwoordig niet meer klaren. Dat werkt gewoon niet meer. Wat kan je dan wel doen?

Nodig je sponsors bijvoorbeeld uit om te spreken op het evenement, een speciale prijs uit te reiken of een hokje neer te zetten waar ze met jouw bezoekers in gesprek kunnen. Als er een goede match is, zal dit alleen maar waarde aan je evenement toevoegen.

Lees ook: E-mail lingo (en wat we echt bedoelen)

Ga verder dan alleen het evenement

Sommige sponsoren zullen het niet aandurven om bakken met geld neer te leggen voor een dag(deel). Kijk dan wat je deze sponsor nog meer aan zichtbaarheid kan bieden. Misschien heb je wel een website waar je artikelen of blogs over de sponsor kan schrijven.

Succes!

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
7 tips om sponsors voor je evenement te vinden
Sluiten