Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Carrière 21 sep 2019

6 tips en methodes om feedback op de juiste manier te geven en te ontvangen

“Heb je nou alweer een fout gemaakt?”, “Ik vind het niet zo’n goed idee”, “Je bent alweer te laat”. Dit soort zinnen zijn nooit leuk, of jij nou degene bent die ze moet uitspreken of juist aanhoort. Feedback geven en ontvangen is lastig. In dit artikel geven je tips en methodes om het op de juiste manier te doen.

Want helaas is feedback vaak extra pijnlijk, omdat het verkeerd aankomt of wordt overgebracht.

Feedback geven en ontvangen

Laten we eerlijk zijn: feedback is niet het leukste onderdeel van ons werk. Of je het nou geeft of juist ontvangt. Dat komt eigenlijk vooral omdat onze mindset over feedback geven en ontvangen negatief is. Bij het geven zijn we bang de ander te kwetsen en de relatie te beschadigen. Het ontvangen kan voor onszelf weer pijnlijk zijn, zeker als je het als een persoonlijke aanval opvat.

Het gevolg hiervan is dat sommigen feedback gaan vermijden. Of niet goed weten hoe ze ermee om moeten gaan. Zonde, want feedback is juist een manier om elkaar omhoog te helpen, een manier om het beste uit jezelf en anderen te halen. Wil je feedback geven en ontvangen iets makkelijker voor jezelf maken? Lees dan snel verder.

Feedback ontvangen

We zeiden het al: feedback ontvangen is lastig. En dat terwijl je rationeel wel weet dat die feedback je juist helpt groeien. Je leert ervan. Coach Marieta Koopmans legt in haar boek uit waarom we toch vaak worden geraakt door feedback: “Kritiek doet pijn.” Soms is het volgens haar extra pijnlijk omdat de feedback niet goed wordt gegeven (daarover later meer). Als de feedback namelijk niet concreet wordt gegeven, wordt het soms verkeerd geïnterpreteerd.

Op de juiste manier feedback ontvangen

Hoe reageer jij op feedback? Ga jij er op in of word je stil? Volgens Koopmans is het goed om je pijn te uiten. Veel mensen vertellen niet dat ze boos, beledigd, geschrokken of verbaasd zijn over de feedback en de ander kan dat niet raden. Misschien bedoelt de ander het helemaal niet zo heftig als het nu overkomt, of is er sprake van miscommunicatie.

Die ander bedoelt het niet persoonlijk

Onthoud altijd dat de ander je niet opzettelijk wil kwetsen. Eigenlijk is feedback krijgen heel fijn, omdat je ervan kan leren. Dit betekent dus ook dat de ander wil dat jij het beter doet. Je werk en je persoonlijkheid zijn twee aparte dingen. Als je die twee los van elkaar kan zijn, zal het makkelijker zijn om feedback te ontvangen.

Lees ook: Zo zorg je ervoor dat je (negatieve) feedback niet als persoonlijke aanval ziet

Maak het concreet

Waar het ook fout gaat, is dat feedback bijna nooit concreet gegeven wordt. ‘Je komt altijd te laat’ is bijvoorbeeld slechte feedback. Je baas kan beter zeggen dat hij/zij verwacht dat je er voortaan altijd om 9 uur bent. De key hierbij is dus om door te vragen als er iets onduidelijk is. Denk hierbij aan vragen als: ‘Wat bedoel je precies?’, ‘Hoe zou je het voortaan liever willen zien?’ en ‘Waarom vind je dat?’

Let op: dit betekent niet dat je in de verdediging schiet. Dat is namelijk not done. Er is altijd een reden voor de feedback. Door vragen te stellen kun je er met een open blik naar kijken.

Meer lezen over negatieve feedback ontvangen? 5 tips om hiermee om te gaan

Feedback geven

Feedback geven is vaak al net zo lastig als feedback ontvangen. Daarom wordt het ook meestal niet op de juiste manier gedaan. Weet je niet hoe je het lastige gesprek moet aanpakken?

Gebruik de 4 G’s

Een handig hulpmiddel is de 4 G’s. Hierbij beschrijf je eerst het gedrag dat je bij de ander hebt opgemerkt. Bijvoorbeeld: ‘ik zag dat je gisteren om kwart over 9 op werk bent gekomen en vandaag zelfs om half 10’. Vervolgens het gevolg dat dit gedrag heeft en het gevoel dat dit bij je oproept. Ten slotte deel je het gewenste gedrag van de ander.

Hiermee zorg je ervoor dat je feedback concreet is en dat er geen miscommunicatie over kan ontstaan.

Vraag eerst hoe de ander het vindt gaan

Heb je een slordige collega? Ga dan niet gelijk uit van slechte bedoelingen. Vraag eerst hoe het met je collega gaat, hoe hij/zij vindt dat z’n werk gaat. Misschien zijn er thuis omstandigheden waardoor je collega even niet zo lekker in z’n vel zit, of is er iets anders aan de hand.

Gebruik niet de sandwich methode

Een methode die je beter niet kan gebruiken is de sandwich methode. Dit is een hele bekende feedbackmethode, waarbij je negatieve feedback in positieve feedback verpakt. Je begint en eindigt met iets positiefs, zodat de negatieve feedback niet te hard overkomt. Uit onderzoek blijkt dat dit averechts werkt: het is verwarrend, denigrerend en manipulatief.

Hier vind je nog meer tips voor feedback geven: Zo pak je dat lastige gesprek aan 

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
6 tips en methodes om feedback op de juiste manier te geven en te ontvangen
Sluiten