5 fouten die veel ondernemers en bedrijven maken bij hun ‘Over ons’ pagina

Bijna elke website die je tegenwoordig bezoekt heeft wel een ‘Over mij’ of ‘Over ons’ pagina. Met goede reden, want uit onderzoek blijkt dat dit vaak één van de meest bezochte pagina’s op de website is. Deze pagina is de ideale plek om het verhaal van je bedrijf te delen en twijfelaars over te halen. Toch maken veel ondernemers en bedrijven vaak een paar grote fouten, en laten ze daardoor kansen liggen.

Hoe maak je een goede ‘over ons’ pagina? Dit zijn 5 fouten die ondernemers en bedrijven maken en natuurlijk ook hoe je het beter kunt aanpakken.

Te veel over jezelf praten

Begrijp ons niet verkeerd, we love a good origin story. Zeker als je het ontstaan en de visie van het bedrijf kan vertellen met een mooi storytelling sausje. Verhalen blijven nou eenmaal beter hangen dan droge kost. Pas wel op dat je niet te veel over jezelf praat. Dat lijkt misschien een beetje tegenstrijdig – draait een ‘over ons’ pagina juist niet over het bedrijf? Dat is waar, maar alsnog is het belangrijk om ook te vertellen waarom en hoe jouw bedrijf de bezoeker kan helpen.

Niet laten zien wie er achter de website schuilt

Het internet kan vaak nogal afstandelijk voelen. Eén van de redenen dat een bezoeker je ‘over ons’ pagina bezoekt, is om erachter te komen wie er achter de website zit. Maak het daarom persoonlijk. Niet alleen door je verhaal te delen, de bezoeker aan te spreken met ‘u’ of ‘jij’, maar ook door een foto te plaatsen van je team.

Onderzoek wijst namelijk uit dat foto’s van gezichten op je website ervoor zorgen dat je bezoeker een positiever gevoel krijgt. Ook blijkt uit A/B testen dat het laten zien van je team zorgt voor meer conversie. Meer weten hierover? In dit artikel vertelt Robert Roose waarom je een gezicht moet laten zien.

Anderen niet aan het woord laten

Verkondigen hoe goed je wel niet bent, komt waarschijnlijk niet binnen zoals je het bedoelt. Om een ‘Wij van WC Eend adviseren WC Eend’-scenario te voorkomen, kun je bijvoorbeeld klanten aan het woord laten met testimonials. De psychologische reden om een ‘over ons’ pagina te bezoeken, is namelijk om te achterhalen of een bedrijf wel legit is.

Ben je net begonnen en heb je die ‘over ons’ pagina juist nodig om de eerste klant binnen te halen? Zorg dan dat je de tekst in ieder geval betrekt op de bezoeker. In plaats van te schrijven ‘Wij zijn goed in teksten schrijven’, zeg je ‘Door pakkende teksten op je website zorgen wij voor meer conversie’, om maar een voorbeeld te noemen. Benoem dus altijd het voordeel voor de bezoeker!

Ook handig om te weten: De 5 grootste PR-fouten die ondernemers maken (en hoe je ze kunt fixen)

Niet duidelijk maken wie je kunt helpen

Dit trekt niet alleen de ideale klant aan, maar zorgt er ook voor dat klanten die geen match zijn afhaken. Natuurlijk heb je een uitgebreide omschrijving van je doelgroep op papier staan, maar het is belangrijk om de lezer te laten beslissen of ze op de juiste plek zijn.

Dit kan je bijvoorbeeld doen door een paar vragen of statements in bullet points onder elkaar te zetten, waar de bezoeker zelf ja of nee op antwoordt.

De ‘over ons’ pagina is een doodlopende straat

Te vaak is de ‘over ons’ pagina een dead end. Zonde, want de bezoeker heeft net de moeite genomen om het bedrijf te leren kennen. Als je de vorige stappen hebt doorlopen, heb je de bezoeker daarnaast ook nog eens zo ver gekregen dat hij of zij iets van wil je kopen of zich betrokken voelt bij jouw bedrijf.

De oplossing is een ‘call to action‘. Wat die precies is, verschilt per bedrijf. Het kan bijvoorbeeld een knop zijn waarmee je een offerte aanvraagt, maar ook een vakje waar de bezoeker zich kan aanmelden voor de mailinglist.

Extra tip: check eens de ‘over ons’ pagina van Trader Joe’s. Na de (verkorte) geschiedenis van het bedrijf, noemen ze op hoe ze de beste producten voor de beste prijzen kunnen verkopen – dat is natuurlijk muziek in de oren van hun ideale klant.

Wil je daadwerkelijk de hele geschiedenis weten? Dan klik je door naar de volledige timeline. Deze methode zorgt voor extra pageviews en is goed voor je SEO. Bovendien winnen ze tijd voor de klanten die niet geïnteresseerd zijn in de complete geschiedenis van het bedrijf.

Meer tips? Yes please! Zo nail je die “over ons” pagina op de website van je bedrijf

8 toffe printables voor je vision board?

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ze gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
5 fouten die veel ondernemers en bedrijven maken bij hun ‘Over ons’ pagina
Sluiten