5 redenen waarom ‘s morgens vóór werk sporten een goed idee is

‘s Morgens de wekker een uurtje eerder zetten om voor dag en dauw te sporten. Het klinkt voor sommige mensen waarschijnlijk als een onmogelijke opgave, maar klik nog niet weg. Vóór werk sporten heeft namelijk heel veel voordelen, waardoor het zelfs voor avondmensen te overwegen valt. En neem dat maar aan van een avondmens.

Tot voor kort sportte ik namelijk altijd ‘s avonds. In de ochtend bleef ik het liefste tot het allerlaatste moment liggen – snoozen, wie doet het niet – en vertrok ik altijd met haast naar werk. Niet de meest ideale situatie. Daarnaast vond ik het lastig om ‘s avonds naar de sportschool te gaan, want hoe blijf je na een lange werkdag nog productief? Ik bleef het lastig vinden.

Totdat ik me ging verdiepen in ‘s morgens voor werk sporten. Als vroeg opstaan kan leiden tot succes, waarom zou ik het dan niet eens proberen? Daarnaast is het verstandig om je dag te beginnen met je belangrijkste taak. Dit principe geldt voor werkzaamheden op werk, maar ook in het leven. Als jij sporten belangrijk vindt, begin je dag er dan eens mee. Er zal ontzettend veel endorfine vrij komen, waardoor jij je de hele dag lekker voelt.

Voor werk sporten een goed idee? Ja!

Ik ga niet liegen: soms wil ik óók wel eens uitslapen. De wekker nog een uurtje verzetten. Het moeilijkste was – en is nog steeds – het vroege opstaan. Die wekker om 06:00 uur terwijl mijn vriend nog minstens twee uur door kan slapen, tja, dat is niet ideaal. Zelfs als ik die avond daarvoor extra vroeg ga slapen (want slaap is belangrijk!). Maar als je eenmaal je voeten op de grond hebt gezet, je sportkleding aan hebt en al buiten bent voordat er überhaupt iemand op straat te vinden is, geeft dat echt een lekker gevoel. Om nog maar te zwijgen over de rustige sportschool.

Mocht ik je nog niet overtuigd hebben, dan hebben we nóg 5 redenen waarom het goed voor je is om ‘s morgens te sporten.

1. Skip de koffie, ga voor een workout

Word jij ‘s morgens ook niet wakker zonder een kop koffie? Stop daarmee, en train je lichaam in plaats van het koffiezetapparaat. Koffie is zeker niet ongezond, maar een nóg gezondere keuze is een work-out. Zet je wekker 30 minuten eerder dan normaal (kom op, wat is nou een half uurtje?), laat die snooze-knop voor het is, en loop meteen naar de badkamer om een splash water in je gezicht te gooien. Ben je wakker? Mooi, dan kan je dat extra half uur gebruiken voor een work-out in plaats van een kopje koffie.

In eerste instantie is dat misschien even wennen, maar in the end krijg je van een korte work-out net zo veel energie als van een cafeïne shot. Daarbij komt dat deze energie uit lichaamseigen stoffen komt, wat het gezonder maakt dan dat dagelijkse bakkie pleur.

Lees ook: Krijgen we binnenkort werkdagen van zes uur?

2. Het helpt je focussen op werk

Door je dag te beginnen met een workout, verbeter je je concentratie en je vermogen om moeilijke beslissingen op werk te maken. Je bent door je actieve ochtend ‘s morgens meteen alert en zit niet langer slaperig naar je computerscherm te staren.

3. Sporten verbetert je humeur

Verschillende studies tonen aan dat je door te sporten gelukkiger wordt en minder stress ervaart. Daarbij komt dat je ook nog eens productiever bent als je gesport hebt. Je bent immers lekker bezig! Als je dag in, dag uit met een beter humeur naar je werkt gaat, over all gelukkig bent én minder stress hebt, dan is het natuurlijk een inkoppertje dat jouw werkprestaties ook in een stijgende lijn vooruit gaan. En daar streven we in the end natuurlijk allemaal naar.

4. Je eet gegarandeerd een goed ontbijt

Ben jij iemand die ‘s morgens zo veel haast heeft (want: snoozen) dat het ontbijt er vaak bij inschiet, en zit je dan met een knorrende maag op werk? Grote kans dat je dat ontbijt níét over zult slaan als je gaat sporten. Je wilt je lichaam natuurlijk ook voorzien van energie voordat je begint met dat rondje hardlopen.

Sporten op een lege maag kan natuurlijk ook, maar dan zal je lichaam na jouw work-out snakken naar koolhydraten en eiwitten. De optie om niet te ontbijten lijkt daarna haast onmogelijk. Dat maakt ‘s morgens sporten de ideale stok achter de deur om elke dag te ontbijten. Daarmee vermijd je die middagdip ook nog eens, dus dat is een regelrechte win-win situatie.

Ook interessant: Gestrest door werk? Zo pak je dat vervelende gevoel aan

5. Je creëert een gezonde gewoonte

Elke dag voldoende bewegen is belangrijk. En of je die dagelijkse beweging bereikt door in het krachthonk met gewichten te gooien, je favoriete yoga-klasje te doen óf een uur stuk te gaan tijdens een voetbaltraining, dat maakt niet uit. Sporten is gezond en belangrijk. Ook al begin je ‘s morgens met 10 minuten. Als je ‘s avonds na een lange werkdag uitgeput op de bank ploft, zal je blij zijn dat je ‘s morgens die 10 minuten eerder je bed uit gegaan bent.

Meer lezen over vroeg opstaan:

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
5 redenen waarom ‘s morgens vóór werk sporten een goed idee is
Sluiten