Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Mindset 28 nov 2018

3 yoga oefeningen voor een drukke werkdag die je op het toilet kunt doen

Of je nu een baan hebt waarbij je lang achter de computer zit of dat je fysiek veel bezig bent: af en toe je lichaam een heerlijke stretch geven en je mind even op nul zetten is altijd een goed idee. Daarom drie yoga poses die je gewoon op het toilet van je werk kunt doen.

Bij yoga denk je misschien aan ingewikkelde poses waarbij je op je hoofd staat, maar ook heerlijke rek- en strekoefeningen horen bij het beoefenen van yoga. Draai de deur van de wc goed op slot en doe ook de wc-deskel dicht, wel zo fris.

De dij stretch

Deze pose is een simpele maar hele fijne manier om je dijbenen en bovenlichaam heerlijk uit te rekken. Sta met je voeten recht onder je heupen. Zorg dat je een rechte rug hebt. Kantel je hoofd iets omhoog, zodat je recht naar voren kijkt. Buig je rechterbeen naar achter en pak je enkel vast met je rechterhand.

Als je eenmaal de balans hebt gevonden, steek dan je linkerarm de lucht in. Probeer je schouders niet op te trekken en duw ze ver weg van je oren. Maak je lichaam zo lang mogelijk. Hou deze pose zo’n 30 seconden vol en wissel dan van kant. Hiermee stretch je de voorkant van je heupen en beenspieren. Bekijk een video van de pose.

Deze tien sprekers geven donderdag een TEDx Talk bij TEDxAmsterdam

Nek- en schouderrek

Zet je voeten op heupbreedte afstand van elkaar en zorg dat je bekken iets gekanteld zijn, waardoor je rug recht staat. Sla je handen achter je rug in elkaar en duw ze naar beneden. Hierdoor open je je borstkas en wordt de spanning in je nek en schouders vanzelf minder.

Duw je borstkast iets naar voren en kijk recht vooruit. De pose is vooral fijn je last hebt van vastzittende schouders, bijvoorbeeld door lang achter de computer te zitten. Bekijk een video van de pose.

De schouderblad-rek

Ook voor deze pose heb je weinig ruimte nodig. Ga met je gezicht richting de deur staan en draai je lichaam iets naar links zodat je rechterheup de deur raakt. Til nu je rechterhand op zodat je arm in een L-vorm valt en leg ‘m tegen de deur aan. Draai je hoofd naar links en voel een heerlijke rek in je rechterschouder.

De spanning in je schouder en rond je schouderblad wordt nu vanzelf minder. Hou het zo’n 30 tot 60 seconden vol en wissel van kant.

Meer tips om stress te verminderen?

 

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
3 yoga oefeningen voor een drukke werkdag die je op het toilet kunt doen
Sluiten